23948sdkhjf

Bastard Burgers prisas för sin musikstrategi

Den norrländska burgarkedjan tilldelas årets Stimgitarr. 

Vad får restauranggäster att trivas och sitta kvar, och inte minst komma tillbaka? Musiken. Det är något som hamburgerkedjan Bastard Burgers tidigt insåg, och tog fram en specialanpassad radiokanal, bjöd in DJ:s och ordnade livespelningar. Resultatet? Sveriges största premiumhamburgerkedja. Och årets Stimgitarr.

Med 70 restaurangöppningar på sju år har Bastard Burgers etablerat sig rekordsnabbt över hela Sverige. En viktig del av konceptet är musikstrategin. Det har nu uppmärksammats av upphovsrättsorganisationen Stim som sedan 2002 delar ut Stimgitarren för att uppmärksamma de av sina kunder som använder musik på ett genomtänkt sätt i sin verksamhet, och som varit noggranna med att musikskaparna ska få ersättning för sitt arbete.

– Bortsett från hamburgaren så är det två saker som är viktigast för oss: ljud och ljus. Rätt låtar, rätt volym och rätt tid på dygnet är sjukt viktigt för upplevelsen på restaurangen. Vi har lagt otroligt mycket tid på detta, och det är skitkul att nu bli uppmärksammad för det, säger Simon Wanler, grundare och vd för Bastard Burgers.

Vinnarmotiveringen lyder:
”Bastard Burgers är inte bara ett matställe - det är en plats där musik och mat förenas. Med rötterna i hiphopen och en stark koppling till hållbarhet har de skapat ett unikt koncept där livemusik, dj-evenemang, och till och med en egen radiokanal, lyfter och stärker hela varumärket. För ett musikaliskt koncept som både höjer smakupplevelsen och stödjer musikskaparna tilldelas de Stimgitarren 2023”.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066