23948sdkhjf

Kan hamburgerkedjorna konkurrera ut bensinmackarna?

Mat- och vattenhål kan bli vinnarna när Sveriges vägar fylls på med fler elbilar. 

Omställningen till fler eldrivna och laddbara bilar i Sverige får även andra följdverkningar.

Många är de som vill lägga beslag på elbilägarnas tid och pengar under laddstoppen.

De traditionella bränslemackarna står inte handfallna och Circle K bygger bland annat flaggskeppsmackar som ska locka fler att stanna hos dem.

– Vi har tredubblat satsningen på utbyggnad av ultrasnabba laddare under eget varumärke, och parallellt med det bygger vi även för tung trafik, säger Circle K:s kommunikationschef Erika Albansson Söderlund till Dagens Industri.

För att hålla kvar bilisterna så ska flaggskeppsstationerna fokusera på kundernas behov och upplevelser. Bland annat ska det erbjudas utegym, hundrastgård, uteserveringar och utökat matutbud. För den som vill ska det även bli möjligt att mäta blodtrycket på toaletterna.

Hamburgerkedjorna var tidigt med på tåget att kunna erbjuda laddning och de sitter inte stilla i båten.

På 29 av Max över 140 restauranger erbjuds snabbladdning redan i dag men fler ska det bli.

– Vi är övertygade om att det kommer att fortsätta växa – snabbt och mycket, säger Richard Bergfors till Dagens Industri.

Även McDonalds var tidiga på bollen och har sedan 2009 försökt locka kunder med elbilar. De har i dag 200 laddstolpar fördelade på 80 restauranger. Satsningen har genomförts i samarbete med Recharge.

Vägrestaurangaktören Rasta har nyligen klivit in som delägare i ett laddstationsföretag och siktar på att utvidga möjligheterna vad gäller snabbladdning på sin anläggningar, även för lastbilar.

– Bortsett från privatbilismen är den tunga trafiken oerhört viktig för Rasta, säger vd:n Mikael Tervaniemi till Dagens Industri.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078