”Alkoholfritt har faktiskt blivit gott”
Högre kvalitet och större fokus på hälsa gör att allt fler väljer en alkoholfri öl till maten. På tio år har försäljningen ökat med hela 711 procent och har för länge sedan gått om lättölen.
– Tillväxten har varit otroligt kraftig från en låg nivå, säger Erika Danckwardt-Lillieström, vice vd och kommunikationsansvarig på Sveriges Bryggerier.
I dag utgör alkoholfri öl 4 procent av den totala försäljningen, vilket är dubbelt så mycket som lättölen och svagdrickan som ligger på 2 procent. Enligt preliminära siffror från branschorganisationen Sveriges Bryggerier växte kategorin med 11 procent under 2021, att jämföra med tre procent för starkölen. Över en tioårsperiod är det än mer dramatiskt där alkoholfritt ökat i försäljning med 711 procent och starköl med 21 procent.
När vi lanserade Carlsberg alkoholfria 2006 så fanns det någon produkt på Systembolaget som samlade damm och det fanns även tidigare en produkt från Pripps som lanserades som första alkoholfria öl under namnet Kobber 1992, men som bara överlevde i ett par år, säger Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg som står för nästan hälften av försäljningen av alkoholfri öl
Marknaden var inte redo 1992 men vad är det som har hänt sedan dess som fått svensken att ändra sina dryckesvanor?
– Jag tror att den främsta faktorn är att det faktiskt blivit gott. Utvecklingen av smaken och kvaliteten har varit ledande. Hade det inte smakat gott hade det helt enkelt inte sålt, säger Erika Danckwardt-Lillieström.
Henric Byström delar uppfattningen om att det är bryggeriernas utvecklingsarbete som legat till grund för tillväxten men att det sammanspelat med andra trender i samhället.
– Det har vuxit fram tillsammans med det stora ölintresset där vi de senaste tio åren gått från 50 till 500 bryggerier. Samtidigt har vi en hälsotrend också där alkoholdrickandet minskat och konsumenterna vill kunna avnjuta en öl vid till exempel jobblunchen eller efter träningen, säger han.
– Det är absolut i dagligvaruhandeln där det händer och det är där vi sett tillväxt under flera år. Med det sagt så har vi även sett ett ökat intresse bland restauranger och Systembolaget, säger Henric Byström.
Dagligvaruhandeln har dock vissa fördelar som andra kanaler saknar.
– På Systembolaget har man inte möjlighet att lyfta produkter på samma naturliga sätt. Det har man i butik där man kan samexponera i charkdisken eller i ostdisken. Alkoholfri öl och mat är som hand i handsken. Sen finns det också stor potential för kyld öl som handeln kan dra en stor fördel av.
Erika Danckwardt-Lillieström är inne på samma spår:
– Dagligvaruhandeln kan koppla ihop mat och alkoholfri öl på ett särskilt sätt då just öl med sina beska smaker passar extra bra ihop med måltider, säger hon.
Men hur är det då med lättölen, är den på väg ut?
– Det är svårt att säga. Jag tror den fortfarande har en plats i storkök och restauranger men i dagligvaruhandeln ser vi att det är den alkoholfria produkten som växer mest. Lättölens framtid beror på om bryggerierna väljer att satsa och utveckla den, säger Erika Danckwardt-Lillieström.
– Personligen tror jag att lättölen, tyvärr, är på väg ut. Det är en riktigt bra produkt men den har haft en sakta men säkert vikande trend under en lång tid, säger Henric Byström.
Varför då?
– Jag har två teorier. Den ena är att lättöl hamnar mellan stolarna då den varken är alkoholfri eller särskilt alkoholstark. Den andra är lättölen var en klassisk lunchdryck som ens föräldrar eller farfar drack. Den känns helt enkelt lite mossig idag.