23948sdkhjf

Hard seltzer-dryckerna växer – nu etableras White Claw i Sverige

Spendrups distributör när den internationella aktören lanserar sin storsäljande produkt även i Sverige.

Hard seltzer-drycker har tagit marknaden i USA med storm. Nu börjar dryckeskategorin även göra avtryck i Sverige. I partnerskap med Spendrups Bryggeri har White Claw nu i juni anlänt till Systembolaget. Produkten kommer också att finnas på barer och restauranger runt om i landet med start i sommar.

Hard seltzer-drycker brukar även kallas hard sparkling water och har blivit populära  eftersom de också är kalorisniåla. Innehållet består av kolsyrat vatten och alkohol, ofta smaksatt med citron eller lime. Det gör även White Claw, med en hint av lime och en alkoholhalt på 4,5 procent.

– Att välja dryck med lägre alkoholhalt är en trend vi sett runt om i hela världen. Det är en av många anledningar till varför White Claw har blivit så populär, drycken har låg alkoholhalt, minimalt kaloriinnehåll och är snål på socker utan att kompromissa med den goda smaken, säger Björn Mannervik, marknadschef partnervarumärken hos Spendrups.

White Claw utvecklades av Irland-baserade Mark Anthony Brands International år 2016. Märket blev snabbt marknadsledare inom hard seltzer-kategorin i USA och har även blivit populär i länder som Nederländerna, Irland, Storbritannine och Australien.

– Vi är glada över att tillsammans med Spendrups nu kunna erbjuda White Claw Hard Seltzer i Sverige. Det känns tryggt med teamet på Spendrups som distributör då de har en imponerande marknadsposition, stark produktportfölj och meritlista för att bygga varumärken inom flera kategorier, säger Davin Nugent, vd på Mark Anthony Brands International.

Hard seltzers började säljas på Systembolaget i Sverige förra året, men då enbart med ett fåtal märken. Inför sommaren 2021 har utbudet breddats rejält.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079