Uppdatering av Pressbyrån och 7-Eleven – ”måste tänka matkvalitet i toppklass”
Reitan uppdaterar båda sina svenska convenience-koncept. På Odenplans t-banestation i Stockholm ligger nu en uppdaterad Pressbyrån och en stenkast därifrån har även en 7-Eleven fått ny utformning.
– Den strategiska ambitionen är att befästa Pressbyrån och 7-Eleven som de ledande convenienceaktörerna i Sverige, betonar Kristian Dahlman, konceptansvarig på Reitan, i ett pressmeddelande.
Målet med utvbecklingsarbetet är både att driva trafik i de svenska butikerna och att skapa flexibla lösningar som kan användas på marknader i andra länder. Arbetet har skett i nära samarbete med designbyrån Reactor som också var inblandat i Pressbyråns uppmärksammade obemannade koncept.
– Att skapa fräscha matupplevelser och munkänsla direkt i stunden är A och O för att kunna vinna morgondagens konsument i farten. Det kräver ett nytt synsätt där vi måste tänka matkvalitet i toppklass och samtidigt minska komplexiteten i leveransen, då nya köpbeteenden och vanor påverkar när, var och hur man äter, berättar Björn Drawfarc, vd på Reactor.
Enligt Johan Kristiansen, arkitekt på Reactor, har insyn och utblick varit en utgångpunkt för utformningen av 7-Eleven-butiken i korsningen Sveavägen och Odengatan. En färgskala i rostbrun och varmgrått ska ge större visuellt utrymme för produkterna.
– 7 Eleven är inget cafe och ingen restaurang. Men heller ingen kiosk. 7-Eleven är en hybrid mellan kiosken, lilla närbutiken och foodcourt. Butiken är tydligt organiserad med självutcheckningkassor för kunder på språng och flera olika sittmöjligheter för den som vill äta eller fika.
Utgångspunkten för omgörningen av Pressbyrån är att det fortsatt ska vara det snabbaste kioskformatet på marknaden. Självutcheckningskassor har placerats på flera ställen i kundvarvet.
– Vi har byggt upp ett kommunikationssystem som gör det lättare att snabbt hitta det du vill ha, samtidigt som erbjudanden och kampanjer bidrar till upplevelsen. Enkel mat och fika blir allt viktigare för Pressbyråns kunder och vi har förstärkt inramningen runt de viktiga kategorierna kaffe, fika och korv.