Nets testar swishmodul i restaurangmiljö
Svenskarnas swishande hittar allt fler vägar in till de fysiska kassorna. Nu introducerar betaltjänstföretaget Nets en ny bluetoothmodul som möjliggör kassaintegrerade och skalbara betalningar med Swish i vanliga kassor.
Modulen pilottestas nu på tjänsteleverantören Coors stora lunchrestaurang Entré i Kista. Ett stort steg för Swish att även bli starkare inom dagligvaru- och servicehandeln tillsammans med Nets, enligt ett pressmeddelande.
– Sju miljoner svenskar går runt med Swish-appen i fickan och vi ser tydligt att efterfrågan för smidigare betalningar i fysiska miljöer ökar. Det känns superkul att erbjuda möjligheten att blippa sin mobil för att betala med Swish, säger Pär Ekroth, marknadschef på Swish, i en kommentar.
Bluetoothmodulen med monteras enkelt fast och ansluter till den befintliga betalningsterminalen från Nets, som då blir helt kassaintegrerad. Handlare kan enkelt implementera lösningen, och det öppnar också för bättre möjligheter till lojalitetsprogram eftersom mobilen används.
– Betalningsupplevelsen liknar kontaktlös betalning vilket konsumenterna är vana vid. Handlare kan enkelt installera lösningen och kan på så sätt ta emot Swishbetalningar via befintliga Netsterminaler. Detta öppnar även för bättre möjligheter till lojalitetsprogram genom den ökade digitaliseringen, säger Jan Lundequist, betalningsexpert på Nets.
I årets Nets Nordic Payment Report uppgav något fler svenskar att de använder mobilbetalningar inom den fysiska handeln än året innan, 68 jämfört med 65 procent. Och hela 58 procent föredrar Swish i fysiska miljöer.