Snabbmatskedjan först med svenskt Amazon Go-koncept
Den svenska kedjan Panini Internazionale har i det tysta tagit fram och nu börjat provtesta ett helt nytt koncept kallat ”Grab and go”. Tekniken har tagits fram i samarbete med en grupp om 15-20 personer hos BBH Stockholm och påminner om Amazon Go-konceptet där kunderna vandrar in och ut i butiken utan att behöva köa.
– Det här är ett sätt att med mindre medel skapa en liknande upplevelse som Amazon Go. Jag känner inte till någon på den svenska marknaden som gjort något sådant här i lika omfattande grad, säger Patrik Danielsson, affärsutvecklingschef på BBH, till branschtidningen Fri Köpenskap.
Kunden går helt enkelt in i butiken, plockar upp sin mobiltelefon och skannar smidigt av varornas speciella QR-koder. Därefter betalar de med ett enkelt knapptryck och mobilt bank-id på väg ut ur butiken. För förbeställda varor ”på språng” går kunden bara in och hämtar varorna via en speciell utlämningsvägg.
– Det här är en mycket snabb variant som bygger på förtroende. Kunderna har allt mindre tid och med det här greppet kan vi hjälpa till att förenkla i vardagen, konstaterar Patrik Danielsson.
Räknar ni med fler stölder?
– Nej, vi är inte direkt oroliga för svinnet. Tvärtom tror vi att det kommer att ge ett större mervärde och ett djupare förtroende hos kunderna.
Fyra av Paninis 28 Stockholmsbutiker, Garnisonen, Jakobsbergsgatan, Humlegårdsgatan och Sveavägen börjar nu pilottesta konceptet och när konceptet är moget kommer det att rullas ut till övriga butiker. Troligen under sensommaren eller början av hösten.
– Förbeställning och hämtning via väggen blir möjligt i alla butiker och över hela sortimentet redan nu men när det gäller ”Grab and go” så vill vi olja maskinen väl innan vi rullar ut på bred front.
Grab and go-delen må vara den utåt mer häftiga satsningen men enligt Patrik Danielsson är det bara en liten del av tekniken. Bland kugghjulen bakom hittas den riktigt stora förändringen, en så kallad ”E-brain”. Den tekniska hjärnan är ett system möjliggör en skalbar utveckling.
– Om du tänker dig en cirkel med fler ringar runt. Den innersta cirkeln är servicekärnan eller vår ”E-brain”. I cirkeln som omsluter den mindre cirkeln koppar vi på Grab and go-konceptet men det riktigt stora är att tekniken är skalbar.
På så sätt rustar företaget för nästa generations Panini-butiker. Med den skalbara modellen kan företaget addera ytterligare funktioner framöver. Till exempel att helt kliva in i Amazon Go-världen.
– Absolut, personalfria butiker där man vandrar in och ut är en del. Varuautomater hos företag eller vid högtrafiklägen och andra knutpunkter är andra. Men det bäddar också för möjligheter som att beställa din pizza via röststyrning i mobilen, förklarar Patrik Danielsson.