23948sdkhjf

Glada dagar för stadskärnorna

Restauranger, caféer och dagligvaruhandeln driver utvecklingen framåt.

De svenska stadskärnorna växer för varje år som går och det är framförallt konsumtionen av mat utanför hemmet som driver tillväxten. Från 2012 till 2017 har det skapats cirka 1 400 nya arbetstillfällen enligt rapporten Cityklimatet som tagits fram av WSP på uppdrag av Fastighetsägarna.

– Det är en långsam strukturomvandling av stadskärnan som vi bevittnar. Människor går ner på stan för att ta en fika, umgås, prova tröjan och se färgvalen på soffan som man har hittat på nätet. Nu är vi mer ute efter inspiration och upplevelser när vi går på stan, än att uträtta ett specifikt ärende, säger Anna Wiking, näringspolitisk chef, Fastighetsägarna Syd i en kommentar.

Men allt är inte frid och fröjd då den ökade näthandeln allt mer pressar sällanköpsvaruhandeln i stadskärnorna.

– Vi har sedan många år tillbaka sett en utveckling där sällanköpshandeln är under press, medan dagligvaruhandeln, restaurang, hotell och övrig service tar marknadsandelar. Caféer och restauranger blir både fler och omsätter mer än tidigare, säger Fredrik Bergström, affärsområdeschef WSP Advisory.

De 10 stadskärnor med starkast omsättningsutveckling 2016/2017

  1. Falköping 6,0%
  2. Sundsvall 5,4%
  3. Värnamo 4,5%
  4. Simrishamn 4,5%
  5. Borlänge 4,3%
  6. Eslöv 4,1%
  7. Gislaved 3,9%
  8. Piteå 3,8%
  9. Kalmar 3,6%
  10. Södertälje 3,6%

Riksgenomsnittet för handelns utveckling var under året 2,4%.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141