Uppåt för Pernod Ricard och Absolut Vodka
Globala försäljningen för Absolut Vodka ökade med 2 procent – kinesiska marknaden en av faktorerna.
Koncernens största produkt, Absolut Vodka, ökar också den globala försäljningen med 2 procent – detta trots att man minskade med 4 procent på den amerikanska marknaden. I stället har varumärket ökat i bland annat Kina (32 procent), Sydafrika (24 procent), Storbritannien (13 procent) samt Sydkorea (7 procent).
– Absolut Vodkas fortsatta framgångar bygger på en kombination av flera insatser det senaste året. Vi har lyft fram produktkvaliteten, drivit innovation och gjort vår kommunikation ännu mer relevant för en ny generation konsumenter på flera marknader, säger Anna Malmhake, vd för The Absolut Company, i ett pressmeddelande.
Bland Absoluts nya produkter syns Absolut Lime, som blivit en av en av varumärkets fem bästsäljande smaker globalt. Dessutom har den akvavit-inspirerade Absolut Extrakt nu nått 20 marknader, medan färdigblandade drinken Absolut Mixt gått bra i Sverige tillsammans med resten av de nordiska länderna, samt Baltikum.