23948sdkhjf

Upprop i restaurangbranschen - vill öka efterfrågan på svenska råvaror

Efter sommarens torka uppmanas restauranger och måltidsverksamheter välja svenskt kött, frukt och grönt för att stötta bönder efter sommarens torka.

Kocken och krögaren Fredrik Eriksson är initiativtagare till ett upprop om att branschen bör välja svenskt kött och svenska grönsaker för att hjälpa bönderna efter sommarens torka.

- För mig som kock och representant för restaurangbranschen är det extra viktigt att stötta svenska bönder. Ett bra sätt är att upphandla och fråga efter svenskt kött och svenska råvaror, frukt och grönt. Efterfrågan är viktig för en långsiktig livsmedelsproduktion i Sverige av produkter med hög kvalitet, säger Fredrik Eriksson, krögare på Långbro värdshus, restaurang Asplund och kreativ ledare för Restaurangakademien.

Restauranger och måltidsverksamheter uppmanas att tänka anatomiskt när kött inhandlas och grossister och leverantörer erbjuder kampanjer på ”hela djur”. Gästerna uppmanas att fråga efter tydligt ursprung på kött och andra råvaror och att aktivt välja svenska produkter både på restaurang och i butik; även frukt och grönsaker med ”skönhetsfel”.

Bakom uppropet står även Martin & Servera och Håkan Åkerström som är vd för Menigo, Svenskt Caters vd Jonas Köhler, Lars Carlsson som är vd för Fällmans Kött, Christer Läckgren, vd Servicestyckarna, Claes Bäck, vd LRF, Åsa Odell, 1:e v ordf. Svenskmärkning AB, Maria Forshufvud, vd Svenskt Kött AB, Elisabet Qvarford, vd för Konkreta aktiviteter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066