"Vin är inte bara alkohol, det är kultur och en livsstil"
Vinregioner i Cercle Femmes de Vin Alsace: diVINes d’Alsace, grundat 2011. Beaujolais: Etoiles en Beaujolais, grundat 1998. Bordeaux: Aliénor du vin de Bordeaux, grundat 1994. Bourgogne: Femmes et Vins de Bourgogne, grundat 2000. Champagne: Fabuleuses, grundat 2015. Languedoc-Roussillon: Vinifilles, grundat 2009. Loire: Dames de Cœur de Loire, grundat 2015 Provence: Eléonores de Provence, grundat 2008. Rhône: Femmes Vignes Rhônes 2004. Sud-Ouest: SO Femmes grundat 2014. |
– Vin är inte bara alkohol, det är kultur och en livsstil, säger Melanie Pfister, ordförande i Cercle Femmes de Vin.
R&S har tidigare berättat om Les Fabuleuses som är en sammanslutning av kvinnliga champagneproducenter som också ingår i Circle Femmes de Vin. Melanie Pfister berättar att organisationen för tredje året i rad är på Prowein.
I år var de en trupp på 24 personer från regionerna Alsace, Beaujolais, Bourgogne, Provence, Rhône och Sud-Ouest som var representerade på mässan.
– Vi är framför allt ett stödjande nätverk, vi stöttar varandra när det gäller teknik, lagstiftning och regler men vi ger varandra också moraliskt och psykologiskt stöd förklarar hon. Vad som är intressant att upptäcka är att oavsett vilken del av Frankrike så upplever vi samma problematik. Som kvinnor har vi det inte så alltid så enkelt, förutom vårt yrkesmässiga liv är vi hustrur och mammor.
En viktig målsättning är att sprida information om vinkultur till barn och unga via skolan.
– Vi har undervisningsprojekt för att lära barn och ungdomar att vin inte är alkohol, utan en kultur och en livsstil. Vinproduktion är inte bara vinskörd, det handlar om druvor, pressning av juicer, jordmån och även miljöfrågor kommer in.
Trots en urgammal fransk vintradition så är den pedagogiska dimensionen eftersatt anser Melanie Pfister.
– Det har inte funnits med i undervisningen, och vi vill bjuda in skolor inte bara när det är skörd utan redogöra för hela processen. Jag tror att vi som kvinnor är mer inriktade på att dela och förmedla den sidan av vinkulturen.
Cercle Femmes De vin har i främsta rummet inga kommersiella syften. Det finns en förhoppning om att montern i Prowein också ska leda till nya affärer. Den gemensamma montern gör att de kan dela kostnaderna mellan de sex regioner som närvarade.
Utan att ha helt faktiska belägg, drog R&S utsände slutsatsen att de flesta länder och regioner på Prowein oftast promotade den unga generationens vinproducenter, snarare än kvinnliga vinföretagare. I storlek var det franska kvinnliga nätverkets monter avgjort störst.
– Vi har blivit mycket väl mottagna av besökarna, för oss är ett det ett sätt att visa att vi klarar det här också. Vi gör inte annorlunda viner än män, kvinnor finns i vinindustrin sedan länge, det är inget nytt. Däremot visar statistik att fler kvinnor strömmar till vinindustri idag än tidigare och är nästan hälften av yrkesutövarna i branschen, säger Melanie Pfister.
Syftet med organisationen är , förutom att vara ett stödjande nätverk, att helt enkelt att kommunicera att kvinnor existerar som vinföretagare. På en allt tuffare vinmarknad finns det en dimension till:
– Dagens medvetna konsumenter vill lägga sina pengar på sådant som de kan identifiera sig med, det gäller också vin, säger Melanie Pfister. Kvinnor är viktiga vinkonsumenter och vi ger möjlighet till identifikation. Det är en viktig aspekt av vår kommunikation.
• Chantal Pegaz startade Etoiles en Beaujolais 2009 Marie-Laurence Saladin Femmes VignesRhône, och lade därmed grundstenen till det franska kvinnliga nätverket som lanserades på Prowein 2009. • Le Cercle Femmes de Vin, förenar vinproducenter i tio regionala underavdelningar och cirka 250 medlemmar. • Ett huvudmål är att förmedla vinkultur genom utbildning, information och pedagogik kring måttlig vinkonsumtion. Det ska bland annat ske genom en nationell temadag Ecoles de Vendanges, Vinskördskola, som äger rum vid skolstarten. |