Trendrapport: Upplevelser, ensamätande och snabbhet
Food & Friends har levererat årliga trendrapporter om mat i 14 år och när trendspanaren Lennart Wallander presenterade årets rapport ”Alone together. Trendspotting 2018” inledde han med att rekapitulera en rad av de trender som lyfts fram i tidigare rapporter.
De trender som lyftes fram i förra årets rapport; health, waste och sustainability är fortfarande starka.
– De senaste tio har svenska ungdomars alkoholkonsumtion halverats, poängterade Lennart Wallander.
Han lyfte också fram de nya vuxna dryckerna som ersätter alkoholen med smaker som chili och vinäger.
– Är den svenska handeln med på det tåget, undrade han. Det är många människor som förflyttar sig i den riktningen.
I botten på den nya upplevelsetrenden ligger en rörelse mot ett mer minimalistiskt förhållningssätt, där upplevelserna blir viktigare än prylarna. Ett extremt exempel på mat som upplevelse är de kända bröderna Adriàs nya superkrog Enigma.
Lite längre ner på skalan finns upplevelserestauranger som förflyttar besökarna till andra världskrigets England eller ett crystal meth-labb i USA:s undre värld. Även restauranger och kaféer där ljudanläggningen snudd på är viktigare än vad som serveras är något som kommer. I handeln är fenomenet ”whackaging” ett exempel som kan räknas in under upplevelsetrenden. Här handlar det om att skriva copy direkt på förpackningarna.
Ett steg längre har vinmärket Scratchpad gått som levererar sina vinflaskor med vita etiketter och en penna, eller McDonald´s i Nederländerna som gjort sina brickunderlägg av papper till en elektronisk ministudio.
I takt med att ensamhushållen ökar, ökar också soloätandet. I Sydkorea har ensamätande, ”honbap” blivit riktigt trendigt, och restauranger inreds med bås för ensamma gäster.
– Även produktutbudet i Sydkorea har blivit honbap-anpassat, med mindre förpackningar, säger Lennart Wallander.
Även i Storbritannien har kedjor som Marks & Spencers och Sainsbury´s upptäckt ensamätarna som konsumenter och säljer till exempel halva gurkor. Andra exempel är mindre salladspåsar för enpersonshushåll och köttfärs i 250-gramsförpackningar.
Den tredje megatrenden, speed, har kanske mest bäring på restaurangbranschen. Men här finns också produkter som närings- och kaffekuber för den som egentligen inte har tid att äta.
– Det kommer inte bara att bli snabbt som gäller, men det kommer att bli mer av att antingen njuta eller äta snabbt, konstaterade Lennart Wallander.
Här är en lista över elva trender som överlevt:
• Farmer as hero
• Craft movement
• Clean
• Secret restaurants
• Veggie movement
• Cuisine de bloggeur
• Seaweed
• Counter revolution
• Edible packaging
• End of fresh
• Mat utan djur