Så ska Rootfruit Scandinavia nå lönsamhet
Under andra kvartalet, april till juni, uppgick nettoomsättningen till 9,2 miljoner (7, 8) kronor vilket motsvarar en tillväxt om 17 procent. Bruttoresultatet uppgick till 4, 6 miljoner (4,1 ).
Rörelseresultatet och resulatet före skatt, -1, 0 miljoner, blev negativt vilket bolaget uppger har att göra med stora kostnader för marknadsföring och sälj av nya produkter som nu börjat distribueras via de större kedjorna.
Under årets första halvår omsatte bolaget 17, 8 miljoner vilket var en ökning med drygt 2 miljoner kronor jämfört med i fjol. Även för första halvåret blev resultatet nagativt och landade på före skatt på -1, 5 miljoner kronor.
Efter kvartalets slut har bolaget presenterat chipsnyheten Gårdschips Cheddar som lanseras under september 2017. Därtill väntar som Fri Köpenskap tidigare skrivit om vd-byte för bolaget då Thomas Lindström tillträder 1 september. Enligt rapporten har tredje kvartalet påbörjats tillfredsställande och nu ska lönsamhet nås genom mer än fördubblad produktionskapacitet, ett nytt starkt säljkårssamarbete med Pladis samt lägre investeringnivå. Försäljningen väntas öka 10 till 20 procent på helåret. Därtill ska företaget jobba vidare med förpackningsdesign och emballagematerialet för att optimera hyllorna för handeln.