23948sdkhjf

Reitan väljer buräggsfritt

Koncernen slutar sälja burägg och upphöra använda burägg i företagets alla produkter i butikerna.

Norska Reitangruppen, där bland andra Pressbyrån, 7-Eleven och Narvesen ingår, har i samråd med djurrättsorganisationer, beslutat sluta sälja burägg i butikerna. Beslutet ska vara fullt implementerat senast 2025.

Policyn gäller även att företagets alla produkter i butikerna, som bröd och bakverk, också kommer vara fria från burägg. Riktlinjen gäller även koncernens livsmedelskedja REMA 1000 som finns i Norge och Danmark.

– Reitangruppens beslut att sluta sälja burägg kommer förbättra livet för tusentals hönor. Det som är särskilt positivt är att deras ställningstagande inte enbart gäller hela ägg utan även ägg som ingrediens, de ofta osynliga äggen vi köper. Vi applåderar Reitangruppens beslut och hoppas att det ska bli en ögonöppnare för dagligvaruhandeln i hela Skandinavien, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt i en kommentar.

Reitan Convenience är verksamma i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Estland, Lettland och Litauen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078