Stabilt i snabbmatsbranschen
Försäljningen inom delbranschen fast food ökade med 3,9 procent under årets andra kvartal, enligt Servicehandelsindex. För trafikbutikernas låg försäljningsökningen på modesta 0,3 procent medan de övriga delbranscherna hade en trögare utveckling under perioden med negativa tillväxttal. Delbranscherna spel och tobak respektive minilivs minskade med 0,1 procent och café minskade med 0,4 procent.
– Det andra kvartalet uppvisade en svag ökning för convenience-branschen. Fast Food har utvecklats positivt under flera år och det var Fast Food-segmentet som stod för huvuddelen av tillväxten under andra kvartalet, säger Bengt Hedlund, vd för Convenience Stores Sweden i en kommentar.
Totalt ökade försäljningen i conveniencebranschen, mätt i jämförbara enheter och i löpande priser, med 0,7 procent under det andra kvartalet i år.
Handlarnas framtidstro minskade från 52 till 46 mellan första och andra kvartalet 2017 och kedjeaktörerna var mer positiva än de enskilda handlarna. Även om handlarna var mindre positiva under kvartalet så har de sett under ett längre tidsperspektiv blivit mer positiva om utveckingen inför framtiden.