23948sdkhjf

Svenskar vill äta svenskt på snabbmatställen

Under årets Almedalsvecka presenterade Svensk Fågel en undersökning om svensk kyckling-konsumtion.

– Det finns en stark vilja hos svenska konsumenter att äta svensk kyckling, säger Svensk Fågels vd Maria Donis.

I Svensk Fågels intervjuundersökning svarade 80 procent av de tillfrågade att de helst vill äta svensk kyckling. Det beror på att man har större förtroende för  djurhållning och slaktmetoder och att svenska kycklingar får mindre antibiotika.

Undersökningen visar dock att de flesta snabbmatsrestaurangen främst serverar kyckling från Danmark, Tyskland, Lettland och Thailand.

Däremot verkar det vara få konsumenter som aktivt frågar varifrån kycklingen på resaurangen kommer.

Vid presentationen deltog skolmatsforskaren Marie Lange. Hon berättade att många skolor, främst på gymnasienivå saknar skolmatsalar och därför ger ungdomarna matkuponger som de kan köpa lunch för.

– I en del skolor bestämmer rektorerna att kupongerna endast ska gälla på exempelvis Max hamburgare, och inte på McDonalds. Orsaken är att Max hamburgare främst använder svenska och mer närproducerade råvaror, säger hon.

Matvisionären Maria Masoomi deltog också i debatten. Hon propagerar för att konsumenterna ska lära sig mer om råvaror och våga fråga och ställa krav även på snabbmatsrestaurangen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125