Dryckesleverantör med ny etikettstandard
Dryckeskoncernen lanserar etiketter med en enligt företaget mer konsumentvänlig och lättbegriplig innehållsdeklaration än tidigare. Där ska exemplevis mängden kalorier, kolhydrater, fett och salt anges tydligt. Etikettstandarden har tagits fram i samråd med forskare och ska passa gentemot konsumenter i olika världsdelar.
– Diageo inför denna nya etikettstandard för att ge konsumenterna tydlig information om vad som finns i deras glas. Denna information ska ses som en del av vårt åtagande att förse konsumenterna med bästa möjliga information, vilket ger dem möjlighet att fatta välgrundade val om vad de dricker. Vi vill ge konsumenterna verktyg för att göra positiva val och detta initiativ är en del av den pågående processen, säger Michael Holm, chef för Diageo Business i Norra Europa.
Dryckestillverkaren har ett sortiment inom kategorierna sprit, öl och vin med varumärken som Johnnie Walker, J&B, Zacapa, Smirnoff, Cîroc, Ketel One, Baileys, Captain Morgan, Tanqueray Gordon's och Guinness.