23948sdkhjf

Försiktigt ökad försäljning för servicehandeln.

Servicehandelns försäljning gick framåt under första kvartalet och bäst gick det för snabbmaten.
Servicehandelsindex från Convenience Stores Sweden, tidigare Svensk Servicehandel & Fast Food, visar att försäljningen ökade något för alla delbranscher under årets första kvartal, bäst gick det för Fast Food som ökade med 2,2 procent.

– Året öppnade något trevande med nolltillväxt. Flera branscher hade en svagare inledning än under fjolåret. Samtidigt är det värt att betona att senast vi hade en lika svag Q1-försäljning under 2014 svarade branschen starkt under Q2, säger Bengt Hedlund, vd för Convenience Stores Sweden i ett pressmeddelande.

Samtidigt minskade Minilivs med hela 5,0 procent vilket drog ner hela branschens totala försäljning till minus 0,1 procent

– Minilivs är vanligtvis en bransch där det är svårt att få till lönsamhet men varför försäljningen sjunkit så här pass mycket det har vi inte hunnit analysera ännu, säger Bengt Hedlund vd för Convenience Stores Sweden.

Handlarnas framtidstro ökade dock från 50 till 52 mellan fjärde kvartalet 2016 och första kvartalet 2017. Kedjeaktörerna var mer positiva än de enskilda handlarna med ett nettotal på 75 procent gentemot 28 procent.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062