Mat säljer som hälsan själv
För den som väljer pris före kvalitet kommer framtiden att bli tuffare i takt med att kunderna vill äta allt hälsosammare. Även om de vill äta när de är på språng, ger de inte avkall på kvaliteten och hoppar i stället över dig som inte kan erbjuda det de vill ha. De kommer också att ställa frågor. Besvärliga frågor. Var kommer köttet ifrån? Är den fri från antibiotika? Är maten certifierad?
Millennials som börjar bilda familj vill ha det enkelt, snabbt och - hälsosamt. De vill ha mat strax eller ha mat nu. Eller så vill de hämta mat och bara addera sin egen touch till maten.
Där har serviceställen och snabbmatsbranschen ett gyllene läge om man förvaltar den. I en tid då alla erbjuder allt, från att kunna ta med sig en matkasse från finkrogen till att köpa pizza på Ica gäller det att sticka ut och anpassa utbudet till vad som efterfrågas lokalt. Vi vet att snart är var fjärde invånare invandrad och i vissa områden kommer utbudet att präglas mer av detta. Andra områden präglas av kunder som betalar för service som förenklar familjelivet och den äldre generationen med utflugna barn vill ha det enkelt och bekvämt i sina hektiska liv.
Det är spännande att kliva in i snabbmatsbranschen, den har sina likheter med dagligvarubranschen som jag också bevakar. Anders Örnevall lämnar efter sig stora skor att fylla, inte minst nu när jag gör mitt första framträdande i samband med Fastfood Awards-utdelningen på mässan Fastfood&Café den 1 februari. Då hoppas jag att få träffa och prata om branschen med dig.
Väl mött då.
Maya Saksi, chefredaktör
maya.saksi@mentoronline.se