Mat som ska kastas kan köpas billigt
Digitala tjänster för att sälja vidare restaurangmat som annars ska kastas, blir allt vanligare. ResQ och Karma är två företag som satsar på att minska matsvinnet.
Bland ResQ´s kunder finns krögaren Pontus Frithiofs olika restaurangkoncept, Cafékedjan Barista, bageriet Bread and Table och snabbmatskedjan Sushirullen.
Efter bara nio månader har tjänsten lanserats i fem länder i Europa. Fler än 20 nya restauranger ansluter sig per vecka och över 80 000 portioner har räddats till ett värde av 350 000 kilo koldioxid, vilket motsvarar ungefär förbränningen av 140 000 liter bensin, enligt Svensk Energi.
– Över 15 000 användare redan har räddat minst en portion i vår app, säger Mikael Melin, Country Manager i Sverige.
– Bra råvaror gör ingen nytta om de kastas och restaurangbranschen måste bli bättre på att ta ansvar, trots att det är svårt. Samarbetet med ResQ är en viktig del i vår plan att erbjudande mer hållbara alternativ, säger krögaren Pontus Frithiof.
Karma som lanserades nyligen har redan knutit ett samarbete med branschaktörer som cafékedjan Waynes Coffee och restauranggrossisten Martin & Servera.
– Bara i Sverige slängs det enligt Naturvårdsverket årligen 500 000 ton fullt ätbar mat, vilket motsvarar ett koldioxidutsläpp om två miljoner ton. Med Karma-appen vill vi på ett enkelt sätt minska miljöpåverkan och låta fler ta del av den högkvalitativa mat som produceras, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren, vd och medgrundare till Karma.
Idag säljer cirka 40 stycken restauranger och caféer i centrala Stockholm sin överskottsmat via Karma, bland annat Vassa Eggen, Nybrogatan 38, Koloni och Wayne´s Coffee.
– Minimal miljöpåverkan och hållbarhet är en av hörnstenarna i Wayne’s Coffees verksamhet. När Karma kom till oss och förklarade hur vi kan vara den första cafékedja som hjälper till att aktivt minska matsvinnet på ett sätt som alla tjänar på, var det ett enkelt beslut att ansluta oss till tjänsten, säger Daniel Nordström, produktutvecklingschef på Wayne’s Coffee med 130 caféer i Norden och verksamhet i sex länder.
För att ytterligare minska matsvinnet i Sverige har Karma i dagarna skrivit avtal med den största restauranggrossisten, Martin & Servera. Med Martin & Serveras rikstäckande organisation kommer fler restauranger och caféer över hela landet att kunna registrera sig och erbjuda sina kunder den nya tjänsten.
Om matsvinn
En studie av Potsdam Institute visade att cirka 40 procent av maten som produceras aldrig blir uppäten. Restauranger i Sverige slänger i snitt nio kilo per person och år, vilket placerar Sverige som det femte värsta landet på att slänga mat i Europa, enligt Europeiska Kommissionen.