23948sdkhjf

Snabbmatsbranschens "bibel" på gång

Delfi Marknadspartners Fastfoodguide 2016 är på gång. Här finns alla siffror och analyser om snabbmatsbranschen.
De senaste siffrorna visar att snabbmatskedjorna omsatte cirka 17 miljarder kronor förra året, en ökning med runt fyra procent jämfört med 2014 vilket är en normal ökning de senaste åren.
Under 2015 är nyckelorden ”fler aktörer” menar Jan Börjesson, tidningen Fastfood Magazines tidigare chefredaktör och den som sammanställt rapporten:
– Företag som Starbucks och Joe&theJuice har tagit sig in på listan över de största aktörerna, och det bara på några år. Kentucky Fried Chicken liksom Dunkin Donuts är nya aktörer men deras ambition är att växa kraftigt så jag skulle inte bli förvånad om de också tar sig in på listan, om inte nästa år, så året därpå. Jag tror också att Dominos Pizza sneglar på Sverige. De har sagt flera gånger att de är intresserade och jag tycker att vore bra om Sverige fick in en sådan kedja för konkurrensens skull.
Domino's Pizza är världens största internationella pizzakedja grundad 1960 med butiker representerade i över 65 länder. I norden finns Domino's Pizza på de isländska, norska och den danska marknaderna med totalt 26 butiker.

Ett annat nyckelord som avspeglas i nya guiden är ”Hälsa”. Aldrig tidigare har så många aktörer inom juicer och smoothies verkat i Sverige.
– Antalet juice- och smoothiebarer ökar kraftigt, säger Jan Börjesson.

Hamburgertrenden var stark under 2015 vilket har ökat kvaliteten i hela branschen enligt Jan Börjesson:
– När många nya aktörer har etablerat sig har också de stora hamburgerkedjorna som McDonald´s, Max och Burger King mer eller mindre tvingats att ta fram gourmetburgare och bredda sitt utbud. Det var en stark trend under förra året. Detta har inneburit att den negativa kritiken i media mot kedjornas utbud av mat, har avtagit högst väsentligt.

Jan Börjesson nämner också företag som O´Learys, Pizza Hut och Vapiano som vinnare:
– O´Learys ökar omsättningen med 10 procent liksom Pizza Hut, nio procent. Vapiano ökar med 15 procent.

McDonald´s har också inlett arbetet att hitta köpare till sina restauranger i Sverige, Norge och Danmark. Skälet är globala förändringar och utveckling av verksamheten och den strategiska inriktningen för affärsstrukturer och ägarskap som man uttrycker det. Carnegie Bank har utsetts till att leda processen för att undersöka vilka olika möjligheter kring ägarstrukturen som finns i Norden. Prislappen lär ligga mellan 3,8 och fem miljarder svenska kronor.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065