Hälsa, "pop up" och kultur viktiga trender i krogbranschen
Flera intressanta samtida tendenser avspeglas som en gemensam nämnare hos vinnarna på Årets Restauranggala. Hälsa är inget som betyder asketisk mat längre – det kan man konstatera genom att Fotografiskas Restaurang i Stockholm fick pris både i kategorin Årets Hälsokoncept och Årets smaksättare.
Innovationer och nyskapande är som alltid i fokus på Restauranggalan. Där kan vi konstatera att popup-trenden vinner starkt. Ett exempel är Bottle, vinnare av Årets Barkoncept som skapar popup-barer. Årets Innovatör och Årets Sommelier Daniel Crespi spinner också på popup-trenden.
Kulturen är en riktig vinnare detta år. Dels har vi den nya kategorin Årets Kulturrestaurang och dels har vi det faktum att Fotografiskas Restaurang tog pris i två kategorier. Vinnaren av Årets Kulturrestaurang, Lanthandelns Espresso, finns inte bara i konst- och kultursammanhang utan även i högskolekontext.
– Det är ett tecken på att den högre utbildningen verkligen börjar inse betydelsen av "mens sana in corpore sano" – en sund själ i en sund kropp, säger Lisbeth Rauden.