23948sdkhjf

Från 24 000 till fem

För tredje året i rad har svenska folket skapat sina önskeburgare på McDonald’s meny. I den digitala tävlingen MyBurger har svenskarna fått komponera sina egna burgare och rösta på sina favoriter. Totalt fick man in drygt 24 000 digitala burgare. Fem av dessa valde juryn ut som slutvinnare efter noggrann provsmakning.
Den nationella tävlingen MyBurger är en digital produktutvecklingstävling där svenska folket komponerar sina egna drömburgare och tillsammans röstar fram de godaste skapelserna. På en kampanjsajt kunde man välja mellan över 60 ingredienser och skapa sina egna drömburgare. Den digitala burgaren kunde sedan spridas i sociala medier för att samla röster. Av totalt 24 600 digitalt tillagade burgare, som tillsammans samlade ihop
276 000 röster, tog sig de tio populäraste vidare till en final.

En jury, som i år bestod av McDonald’s Sveriges vd Olli Kilpi, kocken och krögaren Johan Jureskog, mat-bloggerskan Victoria Riis, franchisetagaren Carina Wilhelmsson och fastfood-bloggaren Christian Nilsson, provsmakade alla tävlingsbidrag och utsåg slutligen fem vinnare.

– Det har varit en otrolig smakresa att provsmaka alla finalisternas bidrag. Det är andra året jag är med och det var otroligt hög nivå och jämnt. Årets tema bland vinnarna är heta kryddor. Kreativiteten har varit på topp och smakkombinationerna var väldigt säkra, säger Johan Jureskog, kock och jurymedlem.

När finalen var över stod följande fem burgare som vinnare:

• ”Chorizo BBQ”, skapad av Corbin Andersson från Göteborg.

• ”McFragbite”, skapad av Andreas Karlsson från Jönköping.

• ”McFiggehn”, skapad av Fredrik Idestål från Örebro.

• ”McHeaton”, skapad av Arvid Gullberg från Mjölby.

• ”McCrawing”, skapad av Maddä Lagerstrand från Säter.

­
Dessa vinnarburgare serveras under en vecka var i höst på McDonald’s samtliga restauranger i Sverige.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.312