23948sdkhjf

Det stora trendbrottet

Nyligen var det stor och glammig restauranggala på Cirkus i Stockholm. Den samlade restaurangbranschen fanns på plats för att hylla årets hjältar.

Särskilt gladdes jag åt två priser. Det ena delades ut till Ricard Constantinou, Panini Internazionales skapare, som blev Årets Innovatör. Han fick priset för sitt oförtrutna arbete med att skapa nya mötesplatser i matens tecken. Hans mathall K25 i centrala Stockholm är ett exempel och korvkrogen Printz i Tele2 Arena är ett annat. Att den traditionella restaurangbranschen belönar honom är stort.

Stort är också är att Årets Smaksättare vanns av Bun Bun Truck i tuff konkurrens med traditionella restauranger. Bun Bun Truck är en av Stockholms absolut bästa foodtrucks och har snabbt blivit en favorit bland alla oss som gärna köper nåt på gatan. Det är streetfood av högsta kvalitet. Fast Food Magazine har också belönat Bun Bun Truck tidigare genom att utse dem till Årets Rookie i samband med Fast Food Awards.

Dessa vinnare visar med full styrka att det vi kallar snabbmat definitivt har tagit sig in i finrummet. Och något håller definitivt att hända i Sverige. Det blir fler och fler foodtrucks, fler juice-, smoothies- och frozen yoghurt-barer, fler caféer med ett bredare utbud av mackor och sallader. Cafébranschen går som tåget för övrigt och den svenska fikatrenden sprider sig över världen. Alltfler unga människor ser en möjlighet att förverkliga sina drömmar om något eget.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Fastfoodbranschen är idag den mest innovativa grenen inom mat- och dryckessegmentet. Det är fantastiskt spännande att få vara en del i den här utvecklingen. Aldrig tidigare i min långa journalistkarriär har jag stött på så många inspirerande och nyskapande människor. Jag är lyckligt lottad.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063