Fem tips för ett lyckat café
Arkitekterna Jennifer Lindstedt och Mårten Lindgren, Moodus AB, arbetar tillsammans med inredningsföretaget Panea med bland annat Coffeehouse by George. Här får du deras fem heta tips om du funderar på att starta ett café.
2. Skyltning. Den bästa kundmagneten är när det är fullt med folk i caféet. Men, för att locka in de första gästerna är det viktigt att stället ser inbjudande ut. Bra belysning som gör att det ser öppet ut är viktigt, kanske genom lampor i fönstret eller en belyst vägg inne i lokalen. Skyltningen bör vara tydlig. Tänk på varifrån de flesta kommer och titta på hur skylten syns från det hållet. Det kan vara bra att ha kompletterande skyltar på t ex. fönstren. Skyltning inne i lokalen är också viktigt så att man blir påmind om vilket café man faktiskt befinner sig i.
3. Utbudet. Goda bullar lockar mer än en fint städad bänkskiva. En interiör är inte bara någonting fysiskt utan en mix av många intryck. Doften av bröd eller nymalet kaffe är oslagbara trivselfaktorer. Se även till att ha rätt hjälpmedel för detta. Fina fat, skålar, lådor, skärbrädor mm att lägga produkter i på ett snyggt sätt. Snygga små skyltar att visa erbjudanden på gör att sortimentet känns aktuellt och attraktivt. Placera även gärna baren så att den syns utifrån gatan så att utbudet lockar in gäster.
4. Olika typer av sittande . Att bara ha bord och stolar känns ofta enahanda och tråkigt. Det kanske funkar i en skolmatsal men inte i ett café. Försök hitta en variation i hur man kan sitta. Soffor och fåtöljer skapar en loungekänsla som attraherar långsittare och skapar en skön atmosfär. Några barplatser kan skapa liv och rörelse och funka bra för ensamgäster. I fönstret mot gatan är sittplatser alltid populära och blir besuttna först och därigenom lockar in folk i lokalen. Folk drar som sagt folk.
5. Våga vara speciell. En caféinredning ska ha något extra och inte kännas som vilket hem som helst. Våga något nytt när du väljer material till golv eller väggar och tänk att dina gäster ska bli stimulerade av vad de ser och upplever hos er. Det finns väldigt många caféer. Varför ska man gå till just ditt? Har du ett helhetstänk som håller ihop ditt koncept? Inredningen ska visa vem du är och stämma överens med ditt utbud. Ett välkomponerat helhetsgrepp av din interiör ska sitta som en smäck. Det gör det lättare för gäster att komma ihåg ditt café och återvända fler gånger.