23948sdkhjf

Sverige säljs på amerikansk lyxresort

Swedish Culinary Summer samlar Sveriges ledande kockar, destinationer och konsumentprodukter för att under en tremånadersperiod, med start 25 maj, främja svenskt affärsliv i USA, det största projektet av sitt slag att någonsin genomföras. 

The Hamptons är beläget cirka 16 mil från New York på den östra delen av Long Island och besöks varje sommar av USA:s förmögnaste och mest inflytelserika individer – en av världens absolut främsta societetsorter och ett perfekt ställe att presentera det bästa Sverige kan erbjuda i mat, dryck och livsstil. Swedish Culinary Summer sammanför 16 av Sveriges mest prisbelönta kockar och svensk förstklassig gastronomi med 16 av de främsta välgörenhetsevenemangen i Hamptons under hela sommarsäsongen. Eventen har vanligtvis runt 300-1 000 gäster vardera som betalar ett biljettpris på allt från 1 750 till 17 500 kr för att närvara. Här kommer de svenska kockarna att skapa skräddarsydda menyer med nordiska smaker och svenska råvaror, något som just nu är mycket omskrivet i USA. Samtidigt lyfts olika delar av Sverige som resedestinationer fram tillsammans med utvalda svenska varumärken. Bland de evenemang där Swedish Culinary Summer kommer att medverka finns bl.a. prestigefulla Hayground School's Chefs Dinner som i år hedrar Eric Ripert från Le Bernardin, en trestjärnig Michelin-restaurang i New York samt Summer Spectacular event till förmån för East Hampton's Guild Hall.I tillägg till de viktiga och inflytelserika välgörenhetsevenemangen varje vecka skapas även veckovisa mindre events, där kockarna tillsammans med utvalda inbjudna gäster lagar söndagsbrunch i en familjär och ledig miljö i ”Swedish Chef House” i Hamptons. Detta är exklusivt för projektets samarbetspartners som får ett ypperligt tillfälle att utveckla och stärka sina affärsrelationer på ett mer personligt plan. – Varje år genomförs ett antal events för att främja olika aspekter av Sverige, men det handlar oftast om mässor, seminarier och mindre arrangemang. Alla fyller förstås sin roll i att marknadsföra Sverige, men vi såg en möjlighet att skapa en långsiktig och bred plattform, en kampanj av allra högsta klass – och ta den direkt till de verkliga beslutsfattarna, i en miljö där de är avslappnade och öppna för nya idéer och intryck, säger Kent Edh Jansen, VD på arrangören Pound. Det gör en enorm skillnad att ta budskapet till en plats där din målgrupp redan är samlad, istället för att försöka locka dem att komma någon annanstans för att se vad du vill visa. Vi finns dessutom på plats under hela 15 veckor med ett trettiotal arrangemang där vi direkt kommer samverka med över 8000 personer. Svenska produkter och resor donerade av samarbetspartners kommer att auktioneras ut på välgörenhetsevenemangen i Hamptons. Det är ytterligare ett sätt att få visa upp både svenska destinationer och konsumentvaror för en välberest och förmögen samling trendsättare som alltid är på jakt efter nya och spännande upplevelser. Tre av de deltagande kockarna i projektet är Stefan Karlsson från Guide Michelin-krogen Fond och Mr. P i Göteborg, Stefano Catenacci, Chef des Cuisines på Operakällaren i Stockholm och ansvarig för alla banketter på Kungliga Slottet samt Malin Söderström från Restaurangen Moderna Museet som även var första kvinnliga medlem i Svenska Kocklandslaget. – Jag har varit i Hamptons ett par gånger och vid ett tillfälle gästspelat på ett av de stora välgörenhetsevenemangen, berättar Stefan Karlsson. Det är verkligen en upplevelse och responsen från gästerna var fantastisk. Enda problemet var att de inte visste var Göteborg låg, men det skall vi ändra på i år!– För mig blir det första gången, säger Stefano Catenacci, men jag har hört mycket om Hamptons och ser fram emot att visa upp svensk gastronomi ur min och Operakällarens synvinkel.– Jag har haft äran att få laga såväl Nobelmiddag som Årets Kock-galans supé, nu ser jag fram emot ett nytt hedrande uppdrag - att få skapa middagen till ”Summer Spectacular event for East Hampton's Guild Hall”, säger Malin Söderström. Det skall bli väldigt roligt och spännande. Övriga deltagande kockar är Andreas Johansson, Karl Ljung, Håkan Thörnström, Görgen Tidén, Jonas Dahlbom, Gustav Trägårdh, Magnus Lindström, Anders Vendel, Tommy Myllymäki, Robert Nilsson, Carina Brydling, Paul Svensson och Christian Hellberg. Swedish Culinary Summer inleds 25 maj, amerikanska Memorial Day Weekend, som är starten på Hamptons sommarsäsong, och pågår fram till 2 september, Labor Day Weekend som avslutar den sociala säsongen. Swedish Culinary Summer är tänkt som ett årligt återkommande projekt för att visa upp Sverige, svensk gastronomi och svenska varumärken. Bland projektets partners finns bl.a. Lexington Company, Xanté Spirit, Peter F Heering, Eton, Molami, Sotheby's International Realty, Carlsberg, Gärsnäs, Ankar Sweden, Västerbottenost och Segers samt en rad destinationspartners; ledande hotell och restauranger som sponsrar välgörenhetsauktionerna med unika upplevelsepaket.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094