23948sdkhjf

West Coast först med Svenskt Kött-märkning

Fredrik Andersson, köksmästare på West Coast, har tagit initiativet till att märka restaurangen med Svenskt Kött-märket.

Varför väljer ni att använda "Svenskt Kött"-märket?
– Vi har satsat på svenska råvaror sedan vi öppnade, detta är ett sätt för oss att visa upp vår profil ytterligare mot gästerna.

Hur gick det till att få märkningen?
– Jag hade sett Svenskt Kött-märket i butik och ringde till Svenskt Kött för att fråga om vi fick använda det. Precis som i butik handlar det om att jobba med 100% svenskt kött som ska vara uppfött, styckat och slaktat i Sverige.

Hur är det med resten av hotellet?
– Märkningen gäller bara för West Coast och hotellets room service eftersom det är vi som sköter den. På sikt ska vi titta på en märkning för hela hotellet, men idag är det inte praktiskt möjligt att lösa, vid en bankett för 2500 personer skulle vi bli tvungna att svepa rent hela Sverige på svensk kalv.

Hur märker gästerna av märkningen?
– Märket finns vid alla rätter i menyn som innehåller svenskt kött, det hänger också en plakett i restaurangen och det finns ett märke på vår hängmörningskyl.

Hur gör ni med köttleverantörer?
– Vi jobbar med Svenska Gårdar, de har bara kött från Västsverige och Skaraslätten. De har mest levererat till butik tidigare så de tycker att det är roligt och utmanande att samarbeta med en restaurang. Dessutom ligger de bara ett par minuter bort så jag kan åka dit på morgonen när djuren har kommit in och välja ut det jag vill ha. De hjälper oss också att hängmöra kött som inte får plats i vår kyl.

Är det några styckningsdetaljer du måste avstå ifrån nu?

– Nej, vår köttleverantör är väldigt flexibel och tar fram både kind, bringa, kållapp och amerikanska delar som topblade och högrevshjärta. Man får tänka lite säsong, i januari slaktas inga svenska lamm så då får vi ha något annat på menyn en period.

Hur reagerar gästerna?
– Mycket positivt. Folk är väldigt medvetna idag och ställer frågor om kött även på våra andra restauranger. Vi jobbar mycket med CSR och miljötänk, det är inte alltid enkelt, men det är givande.

Vad kostar det att använda märket?

– Ingenting. Men man får vara beredd på oanmälda kontroller och att ha koll på leveranserna.
/Lena Ilkjaer

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062