Undersökning om snabbmat
McDonalds snabbast och fetast men även billigast. Det visar ny undersökning om svenskarnas åsikter om snabbmat. 2000 personer mellan 18 och 64 intervjuades.
Det visar en omfattande varumärkesundersökning genomförd av undersöknings-företaget YouGov på uppdrag av Mediekompaniet.
– Det anmärkningsvärt hur olika snabbmatskedjorna uppfattas beroende på om man bor på landsorten eller i storstaden. Här tappar man mycket kraft i sin affär om man inte tänker på att 63 procent av svenskarna bor på landsorten, säger Heléne Werner, chefsanalytiker på Mediekompaniet, och fortsätter:
– Det finns betydande värden att skapa med tanke på att den största köpkraften finns utanför storstadsregionerna.
Viktiga fakta från undersökningen:
Fetare – så beskrivs branschen för snabbmats–och restaurangkedjor av storstadsbor jämfört med landsortsbor
Pressbyrån beskrivs som dyr, mångsidig, tillgänglig, men inte särskilt god.
Max och Subway delar tillsammans på omdömena god, fräsch och nytänkande.
Rasta beskrivs som den tråkigaste av snabbmats- och restaurangkedjorna och Harrys och O´Learys som de trevligaste.
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av YouGov under juni 2012. Totalt har tio branscher kartlagts: Byggvaruhus, livsmedel, möbler & heminredning, optiker, bensinbolag, GDS- ”Gör det själv-branschen”, apotek, universitet & högskolor, snabbmats- och restaurangkedjor och medier och ca 132 varumärken. Undersökningen genomfördes i två steg, en förstudie för att kartlägga relevanta attribut och en kvantifiering av valda attribut. Förstudien genomfördes i form två fältarbeten om 250 intervjuer per bransch. Själva undersökningen innefattade 2000 intervjuer på ett nationellt representativt urval av kvinnor och män i åldern 18-64 år.