Kokbokens död?
Kokbokshyllan och Look n’ Cook är två projekt som utmanar den traditionella kokboken. Båda lanseras i september.
– Exempelvis kommer man att kunna skicka över en inköpslista till sin partner eller e-handeln utifrån receptet och genom att vända på iPaden kan man röststyra visningen av de olika matlagningsmomenten, berättar Viveca Järhult som liksom kollegan Nicklas Gottup har jobbat 20 år i reklambranschen innan de startade Kokbokshyllan.
– Läsaren får stå ut med att filmerna och recetpten är uppblandade med smakfulla annonser, men det är precis som i ett vanligt magasin. Vi ville hellre välja en lösning där appen var gratis för att få en stor spridning, säger Viveca.
www.facebook.com/Kokbokshyllan
På Look ’n Cook visar kockbröderna Jonas och Erik Gustavsson hur maten ska lagas, istället för att bara publicera recept i textform.
– Att se något som händer och att få något visuellt förklarat för sig, tror vi är ett sinne som generellt behövs väckas och beröras i större utsträckning, säger Jonas Gustavsson.
Visionen bakom Look ’n Cook är att förtydliga hemligheten bakom matlagning och att kunna visa människor att mat kan lagas av alla, oavsett kunskapsnivå och ambitionen är att bygga en databas av filmade recept som känns genuin, bred och täcker alla intressebehov.
www.lookncook.se