23948sdkhjf

MATiNORR startade idag

Karin Lundkvist, projektledare hos konferensarrangören Matfesten, är nöjd med starten.
- Det är nyttigt att få se hur många duktiga människor, drivna företag och bra produkter matbranschen i norr har. Det är annars lätt hänt att bli hemmablind för de kvaliteter som faktiskt finns. Nu har vi fått en bra start på konferensen och Matfesten.

Temat för dagen var en uppföljning på den kreativa dialogen på MATiNORR 2011. Grundfrågorna var de samma: Hur ska Norrland smaka? Hur hittar vi unika värden för norrländsk mat och paketera dem på ett attraktivt sätt? Konferensens talare belyste dessa frågor utifrån olika perspektiv.

Evert Bränd är projektledare för ett av de bästa landslag landet har – Svenska Kocklandslaget. Han betonade att Sverige har unika förutsättningar för att bli ett bra matland.
- Det gäller att sätta lusten och maten i fokus. Den lokala identiteten är också viktig, vi ska vara noga med att markera ursprung. Småskaligheten är en garant för kunna erbjuda kvalitet och produktutveckling.

Svenska kocklandslagets Viktor Westerlind, Årets kock 2009, hade skapat menyn med Västerbottniska råvaror till den lunch som inledde dagen. Han assisterades av kockar från Verandan på Skellefteå Stadshotell.

Marika Nyman, varumärkeschef på Polarbröd, berättade om Polarbröds varumärkesresa. Hon betonade betydelsen av att bygga varumärket med stadigt avstamp i regionen och den egna traditionen.
- Norrland är hjärtat i vårt varumärkesarbete. Polarbröd har en 133-årig historia här uppe och det tar vi vara på när vi formulerar vår ambition. Vi vill använda vårt norrländska innehåll och bidra till hållbar utveckling för att helt enkelt finnas till även i framtiden.

Sluta dissa - börja hissa! Den konkreta uppmaningen riktade Fia Gulliksson till alla som vill stödja utveckling av gastronomin och skapandet av attraktiva besöksmål med maten i fokus. Fia är bland annat Matlandetambassadör för Jämtland, radiopratare i P1:s Meny och en matpersonlighet som tror starkt på den regionala matkulturen. Hennes slutsats:
- En långsiktig och tydlig bild av en kreativ matregion skapar igenkänning. Det i sin tur skapar relationer och ökad medvetenhet som leder till affärer. Det bidrar till att skapa fler jobb och en attraktivare region och för framtiden ett godare liv.
Med "godare liv" menar hon goda smakupplevelser, god hälsa och hållbarhet. Gulliksson är övertygad om att småskalighet är en viktig framgångsfaktor. Med stort engagemang berättade hon om många goda exempel från Jämtland där småskalig och kvalitativ matturism frodas.
- Volymproduktion behövs förstås, men i det småskaliga finns möjligheten att utveckla kvalitet och att gå i spetsen för nytänkande.

Övriga talare under dagen var Malin Sjöström, ordförande i LRF Ungdomen, Maria Forshufvud, vd på Svenskt Kött, och Pär Bergqvist, marknadsansvarig på Jordbruksverket. Han gav en lägesrapport från arbetet med visionen om Sverige – det nya matlandet.
- Ska vi bli i topp i Europa krävs att det blir "mer jord under naglarna". Vi vill engagera producenterna mer och öka förståelsen hos alla andra för att Matlandet är så mycket mer än maten på tallriken. Fokusområdet "primärproduktionen" ska stå i centrum av visionen.
Han betonade även att kvalitet är själva hjärtat i visionen.

I morgon torsdag kl 11 öppnar Matfesten i Skellefteå för besökarna. Då börjar fyra intensiva dagars folkfest med massor av matglädje. Officiell invigning sker kl 12.30. Andra intressanta programpunkter under torsdagen är bland annat finalen på tävlingen Norrlands bästa skolmat. Fyra gymnasieskolor gör upp om titeln.

Sedan blir det förstås massor av god mat på Måltidsmarknad, i restaurangtälten och i Vildmarkstältet. Skördemarknaden har fler lokala odlare än tidigare och på Kulinariska marknaden finns bland annat de större lokala producenterna. I Munskänkarnas Vinhus blir det exklusiva vinprovningar. Och många fler kulinariska upplevelser.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064