Lägre moms sänker priset på restaurangbesök
Med en fullständig övervältring på konsumentpriserna skulle priserna på restaurangtjänster minska med hela momssänkningen. Mycket förenklat skulle en lunch som kostat 100 kronor utan momssänkningen kostat 90 kronor efter den. Eftersom ca 30 procent slagit igenom kostar lunchen istället 97 kronor. Men priserna behöver inte sänkas för att reformen ska ha effekt, utan det räcker att prisökningen blir svagare än den skulle ha blivit utan momssänkningen. Om lönsamheten ökar borde nya aktörer lockas till marknaden vilket på sikt skulle kunna dämpa prisutvecklingen ytterligare genom den ökade konkurrensen.
För att utvärdera prisgenomslaget utgår Konjunkturinstitutet från SCB:s Konsumentprisundersökning. I denna undersökning mäts konsumentpriserna på restaurangtjänster varje månad. Undersökningen utgörs av ett urval på 130 företag där priser på drygt tio olika tjänster mäts per företag. Konjunkturinstitutets bedömning bygger på ekonometriska skattningar av prisutvecklingen baserade på hur restaurangföretagens kostnader utvecklats, samt hur de svenska restaurangpriserna utvecklats jämfört med prisutvecklingen i Danmark, Finland och Norge.
- KI:s rapport bekräftar det vi tidigare kommunicerat. Momssänkningen har haft effekt på både priser och sysselsättningen, säger Eva Östling Ollén, VD på Visita. Att inte höja priset är i det här sammanhanget det samma som en prissänkning, eftersom priserna inom restaurangbranschen ökar med 3,1 procent i genomsnitt per år, säger Eva Östling Ollén.
- Det är en långsiktig reform och först om några år kan vi med säkerhet säga vilken effekt som momssänkningen haft på priserna och sysselsättningen. Men alla kurvor pekar åt rätt håll, vilket bekräftas av KI:s rapport, säger Eva Östling Ollén.