23948sdkhjf

Fastfood och kafeer fortsätter att öka

Fastfood och kafeer fortsätter att öka 2011. Totalt uppgick ökningen till 3,4 procent och på kedjenivå till 6,5 procent. Det framgår av Delfi Fastfoodguides årliga analys av marknaden.

Delfi Fastfoodguide 2012 visar att en stor del av ökningen beror på nyetableringar inom olika segment samt framgångarna för de största kaffe- och hamburgerkedjorna.– Kaffekedjan Espresso House ökade hela 100 miljoner kronor och etablerade 20 nya kafeer, 109 totalt, säger guidens redaktör Jan Börjesson. Både McDonald´s och Max hade ett bra år 2011 med kraftiga ökningar. Exempelvis ökade McDonald ´s 137 miljoner med oförändrat antal restauranger. Kedjan omsätter drygt 4,6 miljarder kronor med 219 enheter. Max ökade hela 17 procent till drygt 1,4 miljarder men de etablerade också åtta nya restauranger vilket ökade omsättningen. Även sandwichkedjan Subway ökade med 90 miljoner kronor och 16 nya enheter. Kedjans målsättning är att bli störst i Sverige vad gäller antalet enheter. Även flera av de ”finare” restaurangkedjorna, så kallade Casual dining/Fast Casual, ökar kraftigt. Ökningarna kan främst hänföras till O ´Learys, Bishops Arms, Harrys Pubar och Vapiano. Intressant att notera är också kafeernas framfart. Inklusive coffeeshop-kedjorna ökade branschen med cirka fem procent och totalt finns runt 3 300 kafe´er i landet. – En viktig orsak till ökningen, menar Jan Börjesson, är att många kafe´er har blivit lunchställen och serverar enklare rätter. Detta hänger troligen samman med lågkonjunkturen som gör att folk väljer billigare alternativ. Många kafe´er har också startat filialer och på så vis ökat sin marknad.Fotnot: I Fast Food Magazine nr 4, som kommer den 19 september, kommer vi att redovisa flera intressanta siffror.Beställning av Delfi Fastfoodguide görs på info@delfi.se eller via hemsidan www.delfi.se. Guiden kan också beställas per telefon, 08-522 243 00. Priset är 2.700 kronor exkl. moms.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078