23948sdkhjf

Designa din egen burgare

Nu lanserar Mc Donald´s en digital tävling, My Burger, där alla har möjlighet att skapa sin egen unika McDonald’s-burgare. Fem vinnarburgare kommer att serveras på Mc Donald´s i höst.
På tävlingssajten My Burger kan deltagarna välja bland 66 olika ingredienser för att skapa sin egen drömburgare. Därefter får man hjälp med att marknadsföra sin burgare för att få så många röster som möjligt. De tio burgare som får flest röster går till finalen i Stockholm. En jury kommer att provsmaka de tio burgarna och därefter kora fem vinnare vars burgare kommer att säljas på McDonald’s under senhösten.

– Under mina 10 år som restaurangägare har jag fått mängder med önskningar och förslag på nya smakkombinationer på våra hamburgare. Därför känns det extra spännande att nu kunna släppa loss den härliga kreativitet som finns och dessutom som en i juryn få var med och påverka vad som kommer serveras på mina restauranger under hösten, säger Benedikte Holmberg, franchisetagare på McDonald’s.

Under finaldagen 19 juni kommer finalisterna själva få presentera sina burgare för juryn som förutom krögaren Johan Jureskog och artisten Pernilla Wahlgren består av Christian Nilsson som driver bloggen fastfoodlovers.com samt McDonald’s representant franchisetagaren Benedikte Holmberg. Den sista juryplatsen är reserverad för en konsument som kommer att väljas ut bland McDonald’s Facebookfans.

Christian Nilsson ser tillsammans med de andra jurymedlemmarna fram emot finaldagen:
– Att få vara med och smaka burgare komponerade av gästerna är vad jag gillar allra mest - det är ju dem jag skriver för och pratar med dagligdags. Crowdsourcade McDonald’s burgare, det kan knappast bli bättre, säger Christian Nilsson från Fastfoodlovers.com.

– Vi vill på ett modernt sätt involvera och engagera gästerna i vår verksamhet och vår mat. Med
My Burger släpper vi gästerna rakt in i vår produktutveckling och låter dem vara med och bestämma vad som ska stå på vår meny, säger Petra Dahlman, kommunikationsansvarig för satsningen på McDonald’s.

– McDonald's har alltid funnits tillhands i mitt liv. Jag inspireras av att se unga människor utvecklas och växa på samma sätt som McDonald's skapar möjligheter hos sina anställda, de besitter en av världens bästa skolor till arbetslivet om du frågar mig. På Restaurang AG har jag skapat min egen drömhamburgare och att nu få vara med och påverka vilka burgare som ska säljas på McDonald's i höst känns fantastiskt kul, säger Johan Jureskog.

Vinnarburgarna kommer säljas en vecka var under perioden 23 oktober till 26 november på samtliga McDonald’s restauranger över hela landet.

Fotnot Foodnet: Förebilden till Mc Donald´s tävling är 4Food, en hamburgerrestaurang i New York. Där designar man sin egen burgare och "din" burgare sparas i en databas och andra kunder kan köpa just "din" design. 4Food har nått stora framgångar med den här idén. Reportage i Fast Food nr 8/11.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063