Mjölkfrämjandet blir Svensk Mjölk
Mjölkfrämjandets verksamhet kommer att bedrivas under Svensk Mjölks flagg. Det beslutet fattade Svensk Mjölks styrelse på måndagen. Svensk Mjölks kommunikation ska också inrymma konsumtionsfrågor vilket kommer att tydliggöra uppdraget att stärka såväl mjölkproduktionen som mjölkkonsumtionen i Sverige.– För dagens konsumenter är det inte bara viktigt att veta att mjölken är god och nyttig. De är minst lika intresserade av att veta varifrån mjölken kommer. Korna har en stor plats i svenskarnas hjärta och därför känns det självklart att kunna berätta både om mjölkens hälsoeffekter och hur bra de svenska korna har det, säger Maja Nordström, verksamhetsansvarig på Mjölkfrämjandet.Den verksamhet som funnits inom Mjölkfrämjandet kommer att finnas kvar precis som tidigare, men avsändaren kommer alltså att vara Svensk Mjölk.– Det främsta skälet till namnbytet är att vi vill undvika den förvirring som tidigare uppstått med två avsändare med liknande budskap. Dessutom blir det en kostnadsbesparing att endast använda en avsändare, säger Maja Nordström.