23948sdkhjf

Visita kritiska

Enligt Finanspolitiska rådet är sänkt restaurangmoms en ineffektiv åtgärd för att öka sysselsättningen, men statistiken över restaurangförsäljningen och arbetsförmedlingens platsannonser säger något annat menar branschorganisationen Visita i en kritisk kommentar.

– Vi ser redan nu en tydlig momseffekt på både priser och antalet nya jobb i branschen. Momssänkningen har inneburit att restaurangbranschen vågar satsa och med tiden kommer momssänkningens effekter att bli ännu tydligare, säger Eva Östling Ollén, vd på Visita, i en kommentar.Enligt Visita har konsumentprisindex för restaurangmarknaden 2,3 procent lägre än vad den hade varit om momsen inte sänkts, vilket motsvarar cirka 40 procent av ett fullt genomslag på priserna. Visita noterar också att Arbetsförmedlingens platsannonser inom restaurangbranschen ökade med 20,8 procent under årets första kvartal jämfört med samma kvartal 2011. För övriga arbetsmarknaden var ökningen 0,7 procent.– Alla siffror pekar åt rätt håll. Men man måste komma ihåg att det här är en långsiktig reform och det är först om några år som vi med säkerhet kan avgöra momssänkningens effekter, säger Eva Östling Ollén.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08