Visst har förpackningar en själ!
– Från de traditionella vinetiketterna med släktgodset på vingården i centrum symboliserande familjeanor och tradition har helt nya bildspråk etablerats för att signalera andra budskap om vinets karaktär. Vi har sett exempel på alltifrån skojiga djur till cyklande kvinnor, stiliserade miljöer som fönsterjalusier och livsmedel som pasta. Marknaden för vin har breddats och nya sätta att nischa sin produkt har vuxit fram, berättar Karin Wagner.
Dessutom är förpackningen inte längre nödvändigtvis en glasflaska. Vin i såväl bag-in-box som Tetra Pak-förpackningar och plastflaskor är idag lika vanligt och helt accepterat. Hur har det påverkat ikonografin för vin?
På Livsmedelsförpackningar kommer vidare ett helt nytt material för livsmedelsförpackning att presenteras. På seminariet kommer Jan Boberg på Scanfill att presentera produkter som lanseras i det nya materialet under året. Innovativa förpackningskoncept bjuds det också på i from av United Pancakes på som just nu tar marknaden med storm, och Ekbergs Emballage som lanserar en helt ny kapsyl för adderat smakinnehåll i dryckesflaskor.
Thomas Gårdängen, VD för IT-företaget Crunchfish lär oss allt om QR-koder och Svensk Dagligvaruhandels Per Baumann talar om ”Att vara... en vara eller förpackning”. Hans föredrag är ett inläggför den efterföljande paneldebatten som kommer att handla om hur vi underlättar för nya produkter med förpackningen som en bärande och vital del av konceptet att nå ut i handelns hyllor.
På detta ämne har Märit Beckeman forskat. Hennes föredrag ”Förpackningsutveckling – en möjlighet till innovationer i livsmedelssektorn” värmer upp övriga debattörer inför den avslutande paneldebatten.
– Välkommen till en intressant heldag om livsmedelsförpackningars betydelse, säger Marcus Petersson, chefredaktör på tidningen Packmarknaden som arrangerar seminariet i samarbete med Packbridge och Skånes Livsmedelsakademi.