23948sdkhjf

Reklam och snabbmat

Den nya studien presenterades nyligen på Pediatric Academic Societies möte i Boston. I studien har 3 342 amerikanska ungdomar mellan 15 och 23 deltagit. De har svarat på en rad frågor om längd, vikt, mat- och tv-vanor.
Ungdomarna fick se 20 stillbilder från tv-reklam för snabbmat. Avsändaren var bortretuscherad och respondenterna fick svara på om de kände igen restaurangen och om de tyckte om annonsen. Även 20 stillbilder för alkoholreklam användes för utröna huruvida effekten kom från reklam överhuvudtaget eller enbart från snabbmatsreklamen.
Studien visade att bland ungdomarna som kände igen flera av reklamfilmerna från snabbmatsrestauranger, var sannolikheten att de var feta dubbelt så stor. Däremot fanns det lite överraskande inget samband mellan de som åt ofta på restaurangerna i reklamen och fetma. Det visade sig nämligen att de som kände igen många snabbmatsannonser även åt mycket mat från andra tillverkare av kaloririk mat. De åt också oftare framför tv:n.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063