Panini byter namn
– Panini är ett italienskt ord så det var inte så svårt att lägga till internationell på italienska. Vi gör förändringen dels för att folk inte ska tro att det bara är smörgåsar vi sysslar med, och dels för att vi får ett bättre varumärkesskydd om vi kopplar på ett ord, säger Ricard Constantinou, ägare av Panini.Kedjan har nu funnits i 22 år. Det var därför dags att skapa en identitetsplattform som fungerar bättre internationellt och som inte är så generisk, berättar Ricard Constantinou.– Just nu expanderar vi med fem etableringar per år och målet är att ha 35 etableringar i Stockholm 2015. Just nu ska vi inte ta konceptet internationellt, men det är bra att ha lagt grunden för det.Förutom namnbytet får Panini även en ny logotyp, dessutom görs restaurangerna och förpackningsprogrammet om och kedjan byter ut menyn.Grönt blir den bärande färgen och träslagen byts ut från ek och teak till ask.– Det blir en mer skandinavisk känsla med ljusare material.