23948sdkhjf

Nu är det Visita som gäller

Dags att lära nytt. Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare (SHR) har bytt namn. Från och med nu heter man Visita – Svensk besöksnäring.

Sedan SHR bildades för över 100 år sedan har den svenska besöksnäringen vuxit och utvecklats mycket. Idag representerar SHR många fler än Sveriges hotell- och restaurangägare. Bland organisationens medlemmar finns också cateringföretag och skidanläggningar, spa, stugbyar, nöjesparker, campingplatser, destinationsbolag och nattklubbar. För att bättre spegla verksamheten och bredden byter man nu namn till det mer framtidsorienterade Visita – Svensk besöksnäring.– Med Visita får vi ett namn som tydligare visar vilka vi är och vad vi gör. Besöksnäringen är en av Sveriges framtida basnäringar och Visita ska som bransch- och arbetsgivarorganisation verka för bättre näringsvillkor för företagen inom besöksnäringen, säger Eva Östling Ollén, vd för Visita.Svensk besöksnäring omsätter idag över 250 miljarder kronor varje år och anställer 162 000 personer över hela landet. Turismens exportvärde – utländska besökares konsumtion i Sverige är 87 miljarder kronor (2010).- Svensk besöksnäring är en näring som tål att nämnas i samma andetag som andra mer traditionella industrier, vilket nog alla inte vet om. Vårt namnbyte är ett steg på vägen mot att öka medvetenheten om besöksnäringens betydelse för den svenska samhällsekonomin, säger Eva Östling Ollén.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.049