Totalmarknaden för fastfood ökade
Kaffekedjan Espresso House ökade med 100 Mkr och etablerade 20 nya kaféer 2011. Även den andra stora kaffekedjan Waynes Coffee hade en god ökningstakt med en ökning på drygt 20 Mkr och 8 nya kaféer. Hamburgerjätten McDonald´s ökade 137 Mkr med oförändrat antal restauranger och tvåan Max med 17 procent ökning och 8 nya restauranger. Sandwichkedjan Subway är på god väg att uppnå sin målsättning att bli störst i Sverige med en ökning på 90 Mkr och 16 nya enheter. Den ökade flygtrafiken har inneburit ökningar för SSP som bl a har etablerat två nya Starbucks på järnvägsstationerna i Göteborg och Malmö.
Även flera av de ”finare” restaurangkedjorna, s k Casual dining/Fast Casual, ökar kraftigt. Ökningarna kan främst hänföras till O´Learys, Bishops Arms, Harrys Pubar och Vapiano. O´Learys, som numera ägs av företagets ledningsgrupp, har SSP som franchisegivare och vid årets utgång hade kedjan 66 restauranger, varav 14 utanför Sverige. Ökningen var nära 40 procent. Samarbetet med SSP innebär att många restauranger etableras på flygplatser runtom i världen. Även övriga nämnda restaurangkedjor ökade mellan 15 och 20 procent. Den här typen av restauranger kan enkelt beskrivas som uppgraderad fastfood, enligt Delfi Fastfoodguide.
Kafémarknaden fortsätter att växa. Enligt olika branschbedömare och Delfi Fastfoodguide har branschen vuxit med runt 5 procent inklusive alla coffeeshop-kedjor. Bidragande orsak är bl a att många kaféer även blir lunchställen med smörgåsar och lättare rätter som lockar främst yngre gäster. Vidare har en del framgångsrika bagerier och konditorier även startat filialer och bildar på så sätt en kedja. Totalt finns 2 800 kaféer och dessutom runt 500 bagerier kombinerade med olika sidoverksamheter. Den totala omsättningen på kafémarknaden beräknas 2011 uppgå till cirka 5,3 miljarder SEK.
För mer information: Delfi MarknadsPartner AB, www.delfi.se