23948sdkhjf

Uppgång för restaurangbranschen

Det går bättre än väntat för hotellrestaurangerna medan trafikrestaurangerna backar. Totalt är det dock en uppgång i den totala restaurangförsäljningen i januari i år jämfört med januari förra året. Det visar ny statistik från SCB.
Restaurangernas försäljningsvolym steg med 2,7 procent under januari, jämfört med samma period förra året. Bäst gick det för hotellens restaurangförsäljning, som ökade med 9,2 procent. (Från och med januari 2012 så presenteras SCBs restaurangindex inklusive moms.)

Ett flertal restaurangkategorier hade en stark försäljningsvolym under januari månad, särskilt bra gick det för nöjesrestauranger (+7,8 %) och kafeer (+7,3 %). En kategori som hade svag utveckling i januari var trafiknära restauranger, vars försäljningsvolym minskade med 5,9 procent. Försäljningsutvecklingen för den totala restaurangbranschen ökade med 4,1 procent i januari, jämfört med samma månad förra året.

Försäljningsutvecklingen för restaurangbranschen, aktuell månad jämfört med samma månad föregående år i procent. Januari 2011 till januari 2012

Restaurangomsättningen i löpande priser ökade med 4,1 procent i januari jämfört med januari 2011 och i volym med 2,7 procent. Rensat för prisutveckling och kalendereffekt (som kan hänföras till hur dagarna i månaden ligger jämfört med föregående år) ökade omsättningen med 1,6 procent i januari jämfört med samma månad 2010.

Den första januari sänktes momsen på restaurangtjänster från 25 procent till 12 procent. Runt 60 procent av den totala omsättningen i restaurangbranschens berördes av momssänkningen. För den del av omsättningen som var ”take away” skedde ingen sänkning då momsen redan innan var 12 procent och för den del av omsättningen som utgjordes av alkohol skedde ingen sänkning alls av momsen. Den sänkta momsen ledde till att restaurangpriserna sjönk med 1,4 procent mellan januari 2012 och december 2011 enligt KPI (restauranger). Normalt ökar prisnivån med knappt en halv procent mellan dessa månader. Den lägre prisnivån i januari jämfört med december bidrog till den, i rådande konjunkturläge, relativt starka tillväxten i restaurangomsättningen. Tillväxten ska också bedömas utifrån en mycket stark omsättningsökning i januari 2011.

De svenska restaurangföretagens förväntningar på efterfrågan på några månaders sikt är fortsatt positiva. Enligt Konjunkturinstitutets konjunkturbarometer från februari så är det klart fler restauranger som tror på ökad efterfrågan på deras tjänster på tre månaders sikt än antalet restauranger som tror på minskad efterfrågan.

Den totala restaurangmarknaden uppgick 2011 till cirka 95,8 miljarder kronor inklusive moms. Lunch- och kvällsrestauranger har en försäljningsandel på 43,1 procent av den totala försäljningen. Snabbmaten svarar för drygt 15 procent medan kaféer är den kategori som har lägst försäljningsandel inom restaurangbranschen, 5,1 procent.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109