Sveriges Bartenders Gille väljer RS som medlemstidning
Restaurangtidningen RS har i flera år haft en viss bevakning av dryckesmarknaden, men 2012 görs en extra satsning med en 12-sidors ”tidning i tidningen” som helt ägnas åt drycker på restaurang. Bakgrunden är bland annat avtalet med bartenderföreningen Sveriges Bartenders Gille om att bli medlemstidning för deras ca 350 medlemmar runt om i Sverige. – Att byta medlemstidning är inget man gör i en handvändning, säger Martin Bergqvist som är president för Sveriges Bartenders Gille och fortsätter: – Den springande punkten var att våra kollegor ute i verkligheten på restaurangerna finns med i RS och läser tidningen, och våra medlemmar har ett stort intresse av att också läsa om vad som pågår i vinvärlden och restaurangköken. Sedan har vi ett samarbete med RS kring Restauranggalan som vi är väldigt glada för, så de kändes som den naturliga samarbetspartnern.I RS finns nu de tre tunga branschföreningarna Svenska Kockars Förening, Svenska Sommelierföreningen och Sveriges Bartenders Gille samlade, och tidningen samarbetar dessutom med en rad andra föreningar i restaurangbranschen (se fakta nedan). Rent praktiskt innebär satsningen att RS blir tjockare. RS Dryck kommer att omfatta ungefär tolv sidor per nummer. – När jag kom till tidningen för tre år sedan hade jag varit redaktör för en bar- och vintidning och ville gärna få in de aspekterna i RS. Nu känns det som om det finns ett ordentligt läsarunderlag för att öka antalet sidor som ägnas åt drycker ur ett restaurangperspektiv, säger Lena Ilkjaer, chefredaktör för RS – Restauranger & Storkök.– Att vi satsar på dryck innebär absolut inte att vi kommer att ägna färre sidor åt annat, RS Dryck kommer att läggas ”ovanpå” det befintliga innehållet i tidningen, som kommer att fortsätta vara en bred tidning om människorna i restaurangbranschen, gastronomi och trender, avslutar Lena Ilkjaer. Skribenter och innehåll i RS Dryck• Tre sidor om vin med Åsa W Karlsson där hon bevakar produktnyheter, utbildning, bokutgivning och internationella trender inom sommelierie och dryck.• En fast avdelning med fokus på produktnyheter och nya trender inom bar av Ulrika Enström, journalist och bartender.• En fast avdelning om öl av Jörgen Hasselqvist (Oliver Twist) med bevakning av nya produkter och trender inom öl.• 3-4 artiklar om aktuella restauranger/barer i Sverige och utomlands, internationella bar- och vintrender, personporträtt, konkreta tips för vinlistan och drinkrecept.• Sommelierernas sida: Svenska Sommelierföreningens nyhetssida till sina medlemmar• Bartendrarnas sidor: Ett uppslag med information till medlemmarna i Sveriges Bartenders Gille.