Reklampris till Felix ketchup
I tävlingskategorin Konsumentreklam är konkurrensen som hårdast eftersom det är kategorin med överlägset flest tävlingsbidrag. Idag säljer Felix mer ketchup än man någonsin gjort och för första gången i historien har Felix en starkare smakuppfattning än huvudkonkurrenten Heinz.Uppfattningen om att Felix ”smakar alltid gott” hade i maj 2011 ökat från 50 till 62 procent. Heinz tappade samtidigt meningsfränder och backade från 73 till 53 procent. Felix har dessutom gått förbi Heinz i varumärkesstyrka, ett sammanvägt mått av parametrarna kännedom, kvalitet, lojalitet, pris och unikitet.Det finns en klassisk fråga många marknadsförare ställer sig i sitt strategiarbete – kanske exemplifierat av ett öl: ”Säljer vi öl, eller säljer vi Pripps?”. I fallet med den här kampanjen valdes en tredje väg: att varken sälja kaviar eller Kalles. Utan att sälja ägg, vilket i slutändan ändå har sålt mer Kalles Kaviar. På köpet blev ”Kalles Äggklocka” som hjälper dig att hitta den perfekt koktiden för dina ägg, en av Sveriges mest nedladdade appar.Tävlingen 100-wattaren arrangeras av Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråer.