Matkasse under granen
Handelns viktigaste försäljningsperiod står för dörren och det är för tjugofjärde året i rad dags för HUI Research, tidigare Handelns Utredningsinstitut, att utse Årets Julklapp. I år tar HUI fasta på den tjänstifieringstrend som man har uppmärksammat i detaljhandeln. Årets vinnare hjälper stressade konsumenter med en del i det omtalade vardagspusslet enligt HUI. Årets Julklapp 2011 är den färdigpackade matkassen.För att en produkt ska kunna bli utsett till Årets Julklapp ska något, eller flera, av följande kriterier uppfyllas:Produkten ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse för åretProdukten ska svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i stort antalProdukten ska representera den tid vi lever iE-handeln har utvecklats starkt under de senaste åren och börjar nu sprida sig till andra branscher än de traditionellt framgångrika. Tjänsteinslaget inom detaljhandeln ökar generellt, drivet av en kombination av ökad köpkraft och tidspress som gör hushållen villiga att betala för bekvämlighet i sin vardag. De färdigpackade matkassarna har fått sitt riktiga genombrott i år och visat sig vara vägen ut på nätet för livsmedelshandeln som tidigare inte har lyckats få fart på e-handeln. Allt enligt HUI.