23948sdkhjf

Missa inte hett trendseminarium

Hallå Magnus Hultberg, du anser att en smartphone snart är i "var mans hand". Vad betyder det för restaurangbranschen?
- Framförallt innebär det att kunder nu kan se och kommunicera med branschen, var som helst och när som helst genom de nya sorters mobila tjänster och “appar” som det pratas så mycket om nu. Så framtiden är redan här i full skala.
Magnus Hultberg jobbar med strategisk rådgivning kring nya medier på Livebookings. Han håller koll på nya trender och försöker förstå vad de innebär i restaurangsammanhang. Han hjälper företagets kunder att få ut det mesta av sina produkter, försöker förstå var deras produkter inte riktigt duger, och matar tillbaks allt det här till deras produktavdelning.
Han konstaterar vidare att de stora webbjättarna Google och Facebook, samt ”plattformsföretag" som Microsoft och Apple, allihop investerar kraftigt i mobilmarknaden. De har tittat på statistiken över hur deras tjänster och produkter används och sett att folk mer och mer använder webben via telefoner och ”plattor” som iPad iställer för laptops och skrivbordsdatorer.
- Det är tydligt att vi som konsumenter vill befria oss från skrivborden, men behålla vår åtkomst till vår delade hjärna, internet, menar Magnus och fortsätter:
- Hos Google pratar de till och med om en design-filosofi som lyder ”mobile first”, det vill säga utveckla nya tjänster först för att se hur folk ska kunna använda dem mobilt. Först när det designats klart anpassas produkten för skrivbordsdatorer med ”stora skärmar”.
- Eftersom vi nu kan komma åt webben med all dess information överallt, när som helst, så förändras konsumenters beteende snabbt. Eller rättare sagt, vi har nu möjlighet att göra vad vi velat kunna i många år: få hjälp med alla sorters beslut, från att hitta vägen till att köpa produkter, när vi behöver det mest.
- Vem som helst kan idag ta fram sin telefon och kolla snittrecensionerna på restaurangerna i närheten, eller dyka ner i enskilda rekommendationer om vilka rätter jag bara måste prova på den populäraste restaurangen. Vi kan se om restaurangen runt hörnet har något specialerbjudande, vi kan fråga våra vänner i realtid vart jag ska gå om jag är på en speciell plats och vill ha bästa kaffet... Det förändrar mycket. Restaurangerna som ”ser bra ut” i mobilen har klar fördel.

Om jag som krögare vill hänga med i sociala medier, vad ska jag tänka på?
- Mitt bästa tips är att hålla koll på vad ”de tre stora” gör: Apple, Google och Facebook. Vilka företag investerar de i, vad skriver de på sina utvecklingsbloggar, vilka nyheter placerar de i media. De är inte alltid först med det senaste vad det gäller nya innovativa verktyg och tjänster, men när något väl poppar upp på deras radar och de kastar resurser på det och pratar publikt om det, då är det en trend som är värd att ta en titt på.

Det sägs att unga, blivande krögare i London först testar marknaden via bloggar med mera. Stämmer det och varför?
- Ja, de senaste åren har jag sett flera fall där blivande restaurangägare ”doppar tårna” genom att först köra till exempel ett popup-koncept där man marknadsför sig helt via en blog och Facebook eller Twitter.
Eftersom de verktygen är mer eller mindre gratis, fast en del tid och pengar måste såklart läggas på design, innehåll och kundservice, är det ett effektivt sätt att nå ut till Londons många aktiva matbloggar-community. På så vis kan de se om konceptet fångar folks intresse. Om det gör det kan de på kort tid få värdefull feedback på menyn, prisläget, och andra detaljer långt innan restaurangen öppnar.

- Om popupen går bra har de sen kontakt med en grupp människor som de kan bjuda in till restaurangöppningen. Eftersom dessa redan hört om restaurangen och kanske till och med blivit imponerade av maten kan det hjälpa att snabbt fylla restaurangen i öppningsveckan, och sprida namnet till deras vänner och vänners vänner.

Avslutningsvis, vilken hjälp ska jag som krögare söka för att bli bra på sociala medier?
- Vilken bra fråga! Min personliga åsikt är att det inte är fel att ta hjälp av en byrå, för att lära mer om vilka verktyg som finns, om ens målgrupp finns i social medier, hur verktygen fungerar, hur man ska bete sig och så vidare. För att nå framgång i sociala medier är det också otroligt viktigt att personen ”bakom” den sociala profilen är någon i restaurangen. Det kan vara ägaren, sommeliern, en kock, en servitör. Det spelar mindre roll vem men som kund vill jag veta att jag pratar med en person som vet vad som pågår, som kan hjälpa mig om jag har problem En hyrd PR- person kan inte det, åtminstone inte så snabbt som kunder ofta förväntar sig. Och för att kunna vara intressant i sociala medier måste du vara involverad! En person som jobbar i restaurangen har automatiskt fingret på pulsen, och kan utveckla en ”stil”, en ”röst”, som känns äkta och pålitlig.

Kolla också in andra restauranger menar Magnus Hultberg. Gilla deras sidor på Facebook, följ dem på Twitter, se hur de beter sig och hur de engagerar sina kunder, visar hur gästvänliga de är, samt bemöter kritik.
För bra exempel i London, kolla Twitter och Facebook för Will Beckett från Hawksmoor, Russell Norman från Polpo och Vikki O’Neill från Giraffe. De gör ett fantastiskt jobb allihop, och drar in massor med kunder genom sitt aktiva arbete med intressanta konversationer, texter, foton, tävlingar och tips.
- Kom ihåg att det handlar om mänsklig interaktion. Inte teknik. Att visa er gästvänlighet. Inte ropa ut nyheter och specialerbjudanden. Behandla folk som om de är i restaurangen. Och om det görs något misstag här eller där, be om ursäkt och gör klart att ni lärt er något av det. Alla är mänskliga och ingen är felfri, det vet vi allihop.

FAKTA
Skillnaden mellan en egen app och en mobil webbplats
Den främsta skillnaden är att en app är relativt dyr att skapa. Den måste laddas ner och installeras på en smartphone innan den kan användas, medan en mobil webbplats är åtkomlig hela tiden. Precis som en ”vanlig” webbplats behöver inte den mobila webbplatsen installeras innan den kan läsas.
Det handlar om att göra det enkelt för folk. En app kräver betydligt fler steg och mer tid innan den ger någon fördel. Du måste veta att appen finns, du måste gå till din telefons ”app store”, söka efter appen, ladda ner den och vänta på att den installeras, hitta den på någon av skärmarna i min telefon... Den mobila webbplatsen är där hela tiden, du söker efter en restaurang via Google i din telefon, klickar på en länk, och där är den mobila webbplatsen.
Den mobila webbplatsen är helt enkelt en version av en vanlig webbplats men är anpassad för en mindre skärm och speciellt en pekskärm.

Tips för den mobila webplatsen
Allra första bör den mobila webbplatsen presentera den information som en kund behöver när han eller hon är ute på stan och söker en restaurang. Man ska se telefonnumret, en meny och en länk till en karta i Google. Det är viktigare än stora bilder eller en text om det unika restaurangkonceptet och dess bakgrund. Det kan komma i nästa steg.
Restaurangens webbplats måste vara anpassad för mobiltelefoner. I till exempel Livebookings bokningstjänster görs redan upp mot 15 procent av alla bokningar via mobiltelefoner. Om restaurangens webbplats är svår att navigera eller använder teknologier som Flash som inte fungerar på iPhone och iPad, fyller den en dålig funktion.
För att hjälpa restauranger snabbt komma igång med en mobilanpassad webbplats harLivebookings tagit fram produkten Pocket Diner: www.pocketdiner.net

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078