23948sdkhjf

Svensk ska lära vietnameser att sälja öl

– Det här är en otroligt spännande utmaning för mig, säger Michael Green. Jag är redo för ett nytt steg i livet och den här möjligheten passar perfekt för mig. Att nu få leda och entusiasmera en stor organisation på en marknad som växer cirka åtta procent per år ska bli enormt stimulerande.

Sammantaget med Carlsbergs partner Habeco är South East Asia Brewery nummer två på den vietnamesiska ölmarknaden med en marknadsandel på 34 procent. Per capita-konsumtionen av öl är ännu inte så hög i Vietnam, 19 liter per person och år, drygt en fjärdedel av den svenska, men marknaden med närmare 90 miljoner invånare växer snabbt.

– I grunden fungerar ölmarknaden på likartat sätt som här hemma, fortsätter Michael. I Vietnam producerar Carlsberg öl av hög kvalitet som vi säljer till butiker och restauranger, som i sin tur säljer till konsumenterna. Utmaningarna för företaget är i stor utsträckning de samma som här, nämligen att skapa konsumentefterfrågan, leva nära kunden, hålla en effektiv produktion och logistik, utveckla engagerade medarbetare och verka i samklang med samhället. Men allt i en helt annan mentalitet och samhällsstruktur. Det ska verkligen bli spännande, avslutar Michael.

I företagets portfölj finns Carlsberg som det ledande premiumvarumärket på marknaden, kompletterat med de inhemska bredare varumärkena Halida, Huda och Ha Long samt lågprismärket Viet Ha Bia Hoi. Det sistnämnda en representant för det volymmässigt största segmentet på marknaden, opastöriserad färsköl med en alkoholhalt på cirka tre procent och som säljs i muggar i gatustånd till lågpris. Denna speciella vietnamesiska ölform står får närmare en tredjedel av den totala ölkonsumtionen i landet.

Michael Green tillträder sin nya tjänst den 1 oktober 2011.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078