23948sdkhjf

Vinnare i lönelyft

Hotell- och restaurangbranschens anställda är vinnare i lönerallyt. I genomsnitt har lönerna ökat med sju procent mellan 2009 och 2010. SHR är kritiska till utvecklingen.

I en sammanställning av löneutvecklingen för olika yrkesgrupper mellan 2009 och 2010 som SCB och Medlingsinstitutet gjort framgår det att personalen inom hotell- och restaurangbranschen tillhör de som fått de absolut största procentuella lönepåslagen. Med en löneutveckling på sju procent ligger man i den absoluta toppen av alla yrkesgrupper. Utvecklingen oroar Eva Östling Ollén, vd för Sveriges Hotell- och restaurangföretagare (SHR) som i den kommande avtalsrörelsen vill hålla igen på ingångslönerna och satsa på en bättre individuell löneutveckling för duktiga medarbetare.– Det finns ingen revansch för HRF att utkräva i den kommande avtalsrörelsen. Med ingångslöner som ligger 2000 kronor över många andra avtal på arbetsmarknaden och med en löneutveckling som är flera procentenheter högre än nästan alla andra yrkesgrupper har man från fackets sida all anledning att vara nöjda. Jag hoppas att det kommer märkas i den kommande avtalsrörelsen, säger Eva Östling Ollén.SHR vill i den kommande avtalsrörelsen ändra det nuvarande löneavtalets konstruktion. Det man från arbetsgivarnas sida vill komma åt, är de relativt höga ingångslönerna som skapar en dålig lönespridning. När större delen av lönepotten läggs på ingångslönerna finns det inte några pengar kvar till att öka lönerna för de som jobbat länge i branschen. Detta gör att branschen har svårt att behålla och attrahera kvalificerad personal. SHR vill därför ha en seriös diskussion med HRF om en frysning av ingångslönerna och i stället satsa på den mer erfarna personalen och på sätt öka lönespridningen.– Det måste vara möjligt att göra lönekarriär även i vår bransch. Det är inte rimligt att vi lägger så stor andel av lönesumman på de som är nya yrket. Det måste ligga även i fackets intresse att vi i den här avtalsrörelsen satsar på de som jobbat länge i branschen i stället för de som precis kommit in, säger Eva Östling Ollén.Hotell- och restaurangbranschen är en bransch som lider av dålig lönsamhet. Den genomsnittliga vinstmarginalen på helårsbasis är knappt 0,5 procent. Samtidigt är det en mycket personalintensiv bransch, där varje anställd genererar jämförelsevis låga intäkter jämfört med många andra branscher. En jämförelse med exempelvis handelns område visar att en anställd inom handeln omsätter 3-6 gånger mer än vad en anställd i hotell- och restaurangbranschen gör. Denna obalans är inte hållbar i längden, menar Eva Östling Ollén.– Vi har ett lönsamhetsproblem i vår bransch och det är ett problem som vi måste hantera gemensamt med facket. Utrymmet för löneökningar är mycket begränsat och det utrymme som finns måste satsas på att få våra duktiga medarbetare att stanna kvar i yrket, säger Eva Östling Ollén.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062