Serveringspersonalens roll får inte underskattas
Att det är serveringspersonalen som ger besökaren det där lilla extra, understryks i Ute Walters avhandling i måltidskunskap vid Örebro
universitet.– Det gäller att kunna läsa av kunden och möta alla på deras
villkor. Det kan handla om att kunna sväva ut och berätta något om
restaurangen. Att kunna knyta ihop mat och dryck med gästernas önskemål, men
också att placera gästerna så att det passar deras situation. Här kommer
exempelvis telefonreserveringar in som kan ge värdefull förhandsinformation om
gästen, säger Ute Walter, som arbetar vid Grythytte Akademi.I sin avhandling har Ute Walter undersökt gästers
serviceupplevelser på enkla prisvärda restauranger, mellanklass och
lyxrestauranger. Kunders upplevelser av kontakten med de anställda och med
andra gäster är det som lämnar starkast avtryck i de nästan 200 berättelser om
gästers positiva och negativa upplevelser som hon har tagit del av. Därefter
följer mat och dryck och den fysiska restaurangmiljön.