23948sdkhjf

Serveringspersonalens roll får inte underskattas

God mat och en mysig lokal är inte gott nog för besökaren - det är serveringspersonalen som till stor del gör restaurangbesöket till en lyckad upplevelse.

Att det är serveringspersonalen som ger besökaren det där lilla extra, understryks i Ute Walters avhandling i måltidskunskap vid Örebro


universitet.– Det gäller att kunna läsa av kunden och möta alla på deras


villkor. Det kan handla om att kunna sväva ut och berätta något om


restaurangen. Att kunna knyta ihop mat och dryck med gästernas önskemål, men


också att placera gästerna så att det passar deras situation. Här kommer


exempelvis telefonreserveringar in som kan ge värdefull förhandsinformation om


gästen, säger Ute Walter, som arbetar vid Grythytte Akademi.I sin avhandling har Ute Walter undersökt gästers


serviceupplevelser på enkla prisvärda restauranger, mellanklass och


lyxrestauranger. Kunders upplevelser av kontakten med de anställda och med


andra gäster är det som lämnar starkast avtryck i de nästan 200 berättelser om


gästers positiva och negativa upplevelser som hon har tagit del av. Därefter


följer mat och dryck och den fysiska restaurangmiljön.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109