Checka in och få ett specialerbjudande
Det är möjligt från och med torsdagen den 12 maj, då
Facebook Check-in Deals lanseras i Sverige. Därmed var McDonald’s och Statoil ett par av de
första som kunde erbjuda Check-in Deals i landet. Alla som checkar in på någon av McDonald’s restauranger via
Facebook på sin mobila enhet, får alltså ett särskilt erbjudande direkt. Inledningsvis
handlar det på McDonald's om en valfri mellanstor milkshake när man köper en 1955 meny.
– För oss är det självklart att ta tillvara den möjlighet som det innebär att
vara med vid lanseringen av Facebook Check-in Deals i Sverige. Väldigt många av
våra gäster använder Facebook i mobilen, och detta är ett helt nytt sätt för
oss att nå dem. – Det är viktigt för oss att finnas där våra gäster finns,
att kunna förse dem med erbjudanden precis när och där de letar efter
någonstans att äta. Det är helt enkelt ytterligare ett sätt att uppgradera
gästupplevelsen, säger Kajsa Dahlberg, ansvarig för digital kommunikation på
McDonald’s, i en presskommentar. När man checkar in med
Facebook Check-in Deals på någon av Statoils fullservicestationer kan man inledningsvis hämta
ut en gratis kaffe i kassan.– För oss på Statoil är detta en mycket spännande
tjänst. Facebook Check-in Deals ger oss nya möjligheter att koppla ihop våra
fullservicestationer med vårt digitala arbete, och då främst med vår nya
Facebook-sida, säger Susanna Edberg, webbansvarig vidSvenska Statoil.Så här går det till: Gästen går in under Platser/Places via sin
Facebook-applikation på mobiltelefonen och får en lista över platser som ligger
i närområdet. De platser som är kopplade till Check-in Deals har, som
McDonald’s och Statoil, en gul ikon intill namnet. När man klickar på ikonen har man
checkat in och får då se erbjudandet. Gästen visar sedan upp telefonen vid
beställning i kassan.