23948sdkhjf

UD satsar på ambassadkockar

Nu genomförs en ny utbildning för hushållsanställda kockar på svenska ambassader ute i världen, allt för att sprida kunskapen om Sverige som Europas nya matland.

Regeringen presenterade under 2008 en vision om att Sverige skulle bli Europas nya matland, och genom att kombinera god mat med upplevelser så ska Sverige – det nya Matlandet bidra till fler jobb och ökad tillväxt i Sverige.Som ett led i det arbetet genomförs en ny utbildning för hushållsanställda kockar på våra


svenska ambassader ute i världen. De kommer under fem dagar i Stockholm, den 9-13 maj, att bland annat få lära sig mera om svensk matkultur och våra svenska råvaror, delta i kocklandslagets träningspass, få information om visionen Matlandet, samt om matens betydelse för svensk export.- Det är med stor glädje som UD för första gången genomför den här typen av utbildning. Våra ambassadskockar har en viktig roll i marknadsföringen av svensk matkultur och Matlandet Sverige, säger handelsminister Ewa Björling. Syftet med utbildningen är att öka utlandsmyndigheternas förutsättningar att representera Sverige – det nya matlandet genom att ge kockarna tillräcklig kunskap om svensk gastronomi i sitt arbete. Sverige har över 100 utlandsmyndigheter runt om i världen och alla kan spela en viktig roll i marknadsföringen av svensk matkultur. Utbildningen är ett pilotprojekt vid UD med förhoppningen om en återkommande utbildningsverksamhet på detta område, och i ett första steg utbildadas kockar från några prioriterade marknader. Svenska Institutet, SI, kommer under våren att presentera en ny internettjänst där kockar på alla ambassader kan få inspiration och hitta svenska recept.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063